Kort fortalt:
- På sommerdekk er kravet minst 1,6 millimeter, men vi anbefaler minimum 3 millimeter.
- På vinterdekk er kravet 3 millimeter, men vi anbefaler minimum 4 millimeter.
- Verken piggdekk eller vinterdekk er påbudt i Norge. Men du må ha dekk som er tilpasset føret du kjører på.
*kravene til mønsterdybde på dekk til biler under 3500 kilo.
Ha to sett med dekk
Forskriften om bruk av kjøretøy sier at «kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende».
Du bør derfor ha to sett med dekk til bilen din; ett sett med sommerdekk og ett sett med vinterdekk. Hovedgrunnen er at sommerdekk ikke er egnet for vinterføre som snø og is, mens vinterdekkenes egenskaper ikke er egnet for sommerføre.
Piggdekk og kjettinger kan du som bor i Sør-Norge bruke fra 1. november til første mandag etter andre påskedag, mens i Nordland, Troms og Finnmark er det fra 16. oktober til 1. mai du kan du kjøre med piggdekk. Dette ansees som vinterperioden.
Mønsterdybde for sommerdekk og vinterdekk
Kravene til mønsterdybden på dekkene følger årstidene og er ulike på sommer og vinterstid. På sommerstid så er kravet 1,6 millimeter og på vinterstid er kravet 3 millimeter, over 2/3 av dekkets bredde. Litt for enkelthets skyld så sier vi sommerdekk og vinterdekk.
Det vil si at det i Norge ikke er krav til hvilke dekk du skal bruke på bilen på om sommeren eller vinteren. Det er du som sjåfør som er ansvarlig for å påse at bilen har tilstrekkelig med veigrep under alle forhold.
Skifter du hjul selv, må du huske å kontrollere om dekkene er innenfor minimum mønsterdybde. Kontroller også dekkene og felgene for skader når du skifter. Er dekkene under mønsterdybde og du ser korder som stikker frem eller eventuelt andre skader – er det på tide å skifte ut dekkene.
Vår anbefaling er minimum 4 millimeter mønsterdybde på vinterdekk og minimum 3 millimeter mønsterdybde på sommerdekk.
Trenger du nye dekk til bilen din?
Vinterdekk har noe mykere gummiblanding enn sommerdekk, og med årene vil gummien på vinterdekkene hardne til. Her kan mønsterdybden være bra, men eldre dekk vil gi deg dårligere veigrep siden dekkene mister egenskapene sine over tid. Vi tenker at ett dekk bør holde 3-4 sesonger med normalt bruk, men ulikt bruk vil kunne medføre at man har godt mønster i mange, mange år. I en slik situasjon hvor dekkene har rukket å bli 8-10 år så kan det nok være fornuftig å vurdere dekkskifte, men her er det ingen fasit.
Må du ha nye dekk til bilen, må de fleste til en dekkforhandler eller et verksted for å få montert de nye dekkene på felgene. Verkstedene har utstyr for å skifte dekk på felg riktig, og sikrer at alle hjulene er i balanse etter dekkskiftet.
Som oftest så vil også dekkforhandleren hjelpe deg med å finne riktig dimensjon på dekket og eventuelt felger til bilen din dersom man ønsker å bytte. Vi erfarer at mange også lurer på om man kan bytte til andre dekkdimensjoner og er interessert i regelverket rundt dette.
Få rabatt på dekk, felger og dekkhotell
Som NAF-medlem får du de beste betingelsene på dekk, felger og dekkhotell hos BestDrive. Rabatten gjelder en rekke kjente dekkmerker.
Velg riktig dekkdimensjon
Når du skal kjøpe nye dekk er det lurt å sjekke med flere forhandlere, og søke litt rundt for å se hva markedet kan tilby deg. Da er det lurt å vite hvilken dekkdimensjon du skal ha. Kanskje ønsker du at bilen skal ha større og bredere dekk enn før?
I den senere tid ser vi at flere og flere fabrikanter oppgir flere dimensjoner som du kan velge mellom. Disse er oppgitt i vognkortet og man kan trygt bruke dem.
Dersom du velger en annen dekkdimensjon eller felger enn det som står oppgitt i vognkortet, er det mulig innenfor visse krav:
- Nytt dekk må ha lik eller bedre belastningskode og hastighetskode enn det som er oppgitt i vognkortet.
- Det nye dekket/hjulet kan ikke ta i noen detaljer i hjulhuset ved fullt rattutslag og/eller maksimal fjæring.
- Rulleomkretsen på det nye dekket/hjulet må være innenfor +/- 5 % av originaldimensjon. Det finner du i vognkortet.
- Sporvidde/innpresset på felg kan ikke endres mer enn 7,5 millimeter per side.
- Dekk og felg må passe sammen i henhold til STRO-normen.
- Alle hjulene må ha samme dimensjon.
- På biler som originalt har ulike dimensjoner foran og bak, må endringen av dimensjonen være lik.
Egen dekkmerking
Dekk har forskjellige tall og bokstavkombinasjoner som forteller om dekkets størrelse og egenskaper.
Her er en liten forklaring på hva de forskjellige betyr; en standard dekkdimensjon er brukt som eksempel:
205/65R15 88H
205 = dekkets bredde i mm.
65 = dekkets høyde i prosent av bredden.
R = radialdekk
15 = felgdiameter i tommer
88 = belastningskode, hvor stor belastning hvert dekk tåler, 88 = 560 kg.
H = hastighetskode, H= 210 km/t.
Dekkets alder og levetid
Du finner dekkets alder på dekksiden. De 4 siste sifrene i DOT koden oppgir uke og år dekket ble produsert. For eksempel betyr koden 2613 at dekket er produsert i uke 26, år 2013.
Dekkets levetid kan variere ut fra kjørestil og antall km man kjører, men ett sett dekk bør holde omtrent 3 – 4 sesonger ved normalt kjørelengde (ca. 15.000 km/år).
Få hjulskiftet gjort der du er!
La Noddi skifte hjulene dine – enten er du hjemme eller på jobb, slik at du kan bruke tiden din på andre ting.
Tabell for hastighetsmerking
Maks hastighet gjelder for sommerdekk. På vinterdekk er hastighetskravet Q eller 160 km/t, uavhengig av hastighetskode i vognkort.
Vi har nemlig en særregel i Norge når det gjelder vinterdekk ved at de må være merket med minimum Q 160km/t. Sommerdekk følger typegodkjenning som gjelder over hele Europa.
Dekktrykket er viktig!
Dekktrykket er viktig med hensyn til kjøresikkerhet, komfort, drivstofforbruk og dekkslitasje. Ved mye last i bilen bør trykkes ofte økes noe, og det finner du i bilens instruksjonsbok.
Kontroller derfor dekktrykket av og til, ca hver annen måned og når du skifter hjul.
Dekktrykket oppgis normalt i bar, kg eller psi (pound). Disse kan brukes ved omregning ved behov:
1 bar = 1,02kg
1 bar = 14,50 psi
Hva er lasteindeks?
Lasteindeksen eller belastingskoden (LI = Load Index) forteller hvor mange kilo dekket skal tåle. Hvilken lasteindeks som dekkene til din bil skal ha, står i vognkortet, men er oppgitt som en kode.