Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

skraper is fra frontrute

Skrap vinduene eller mist førerkortet

Selv om du «bare» skal en tur til butikken, kan en bil full av snø, is og dugg koste deg lappen. Her er våre tips for klare ruter!

© NAF

Kort fortalt:

  • Ha alltid snøkost og isskrape i bilen
  • Få bort is, snø og dugg fra vinduene
  • Tak, lykter, sidespeil og skilt skal også være frie for snø
  • Har du kupévarmer – forvarm bilen

Fjern snø, is og dugg fra bilrutene

Man har som regel dårlig tid. Og isskrapen er borte. Det samme er snøkosten. Ikke tok man på seg vanter eller hansker heller. Mange tar en sjans og kjører avgårde med dårlige skrapte vinduer eller bare et lite kikkehull i frontruten, men redusert sikt slår politiet hardt ned på. De som ikke blitt «tatt» av politiet – er til stor fare for oss andre som ferdes i trafikken.

Vegtrafikklovgivningen sier at fører skal sørge for å ha tilstrekkelig utsyn til alle sider. Snø, is, dugg m.m. skal ikke hindre sikten eller virke forstyrrende.

Utrykningspolitiet opplyser til oss at deres håndhevingspraksis er følgende: Så lenge «vindusviskerfeltet» på frontruten, samt sidevinduene foran B-stolpen (de forreste sidevinduene), er frie før snø, is og dugg, gis det ingen reaksjon. Hvis det er skrapt eller fjernet mindre enn dette, utstedes et forenklet forelegg, og i noen tilfeller beslaglegges førerkortet på stedet.

Bildet viser en snødekket bil bakfra langs en snødekket landevei.
Manglende kjennemerke: Legger du merke til at snøføyken legger seg bak på bilen din, bør du stoppe og fjerne snøen. Mest sannsynlig har snøen også dekket til bilskiltet. © NAF

Slik holder du klare ruter

Vi deler våre beste tips for hva du kan gjøre for å sikre klare bilruter før du skal ut og kjøre:

  • Ha alltid snøkost og isskrape i bilen. I alle biler bør det være en skikkelig snøkost og isskrape som er stor nok og skarp. Har du en kombinert kost og isskrape som har blitt slitt etter mye bruk, kan du prøve å skjerpe skrapen med litt sandpapir og en pussekloss.
  • Kost bilen. Kost bilen fri for is, fjern også snø fra lyktene.
  • Skyv isskrapen fra deg. Hvis du vil unngå riper i rutene når du skraper is, er det lurt å skyve isskrapen fra deg. Ikke trekk den med deg tilbake, da blir skitt og sand skrapt inntil vinduet.
  • Løft vindusviskerne. Når du skraper frontruta er det lurt å løfte på viskerne for å sjekke om de har frosset fast.
  • Spyl ruta. Spyl ruta fri for møkk og fett før du parkerer for natten. Men husk å skru av viskerne før du skrur av bilen - de kan nemlig fryse fast på vinduet når bilen står parkert. Når du igjen starter opp bilen kan viskerne bli ødelagt når de tvinges i gang fastfrosset på vinduet.
  • Spyl vinduene. Skal bilen stå litt lenger, kan du gjerne spyle vinduene og tørke over med en fille etterpå.
  • Skift vindusviskerne. Skift vindusviskere hvert år. Kjører du mye anbefaler vi at du skifter oftere.
NAF SENTER

På tide å bytte vindusviskere?

Gode vindusviskere er viktig for å sikre god sikt og trygg kjøring. Vi anbefaler at du sjekker vindusviskerne regelmessig, spesielt på høsten da det er mørkere og ofte mer nedbør.

Skift av vindusviskere på bil hos NAF Senter Bergen Kokstad

Husk dugg på innsiden

Det generelle kravet er altså at du skal ha god sikt gjennom alle vinduer som brukes til utsyn. Det betyr at rutene må være frie for snø og is, og ikke minst dugg på innsiden. Det hjelper ikke stort å skrape is om sikten er null på grunn av dugg på innsiden.

Snø på panser og tak skal også fjernes. Når du kjører kan snøen blåse av bilen og gjøre kjøreturen for dem som ligger bak ganske ubehagelig. I tillegg kan du få en overraskelse selv om snøen plutselig løfter seg fra panseret og treffer frontruten din.

Etterhvert som bilen blir varm, slipper snøen fra taket. Bremser du opp, kan snøen komme deisende ned fra taket på frontruten, slik at du plutselig ikke ser noe. Et tungt snølag klarer heller ikke vindusviskerne skyve unna.

Dugg på innsiden av vinduene til en grå bil
Fjern dugg fra bilruta: Skru av luftsirkulasjonen i bilen, skru på aircondition og bilvarmen på full styrke. © NAF

Dekk til vinduene

Hvis bilen din står parkert utendørs, kan du dekke til deler eller hele bilen med et skikkelig trekk. Selv et trekk eller pledd som dekker bare frontrute vil gjøre «snømåkingen» enklere når du skal avgårde.

Bruk motorvarmer eller forvarmer

Har du elektrisk motorvarmer og tilgang på strøm, kan kupévarmer være en investering. Denne kobles på sammen med motorvarmeren, og har du satt på varmeren starter også en ganske vanlig varmevifte i bilen. Dette gir varm kupé og tørker bort dugg.

Mer avanserte motorvarmersystemer som går på bilens eget drivstoff kan i mange tilfeller tidsstyres. Husk bare at slike motorvarmere bruker av bilens batteri. Om batteriet ikke er optimalt ladet, kan varmeren tappe bilen tom for strøm. En batterilader av skikkelig kvalitet er spesielt viktig for deg som har bil med drivstoffdrevet motorvarmer.

Har du elbil? Flere elbiler har mulighet for forvarming, både av kupé og batteri.

Slik er politiets ris bak speilet

Slurvete skraping «honoreres» altså med et forenklet forelegg av Utrykningspolitiet.

– Men hvis halve frontruten eller mer er dekket av snø eller is, eller de trafikale forholdene på stedet er skjerpende, blir forholdet anmeldt. Påtalemyndigheten vurderer botens størrelse (normalt fra kr. 3 900) og eventuelt inndragning av føreretten for tre måneder eller mer, om sikten er «sterkt begrenset» på grunn av is, snø, dugg eller lignende, opplyser Utrykningspolitiet.

Men – det er alltids noen som mener de klarer seg med et lite kikkehull for å kunne kjøre. Dét slår politiet hardt ned på. Blir du stanset med utsyn som er mindre enn et A4-ark, beslaglegges førerkortet på stedet. Førerkortet kan bli beslaglagt selv om det er sikt mer enn et A4-ark, men dette avhenger av tid, sted og trafikale forhold.