Kort fortalt:
- Motorvarmer skåner motoren for slitasje og gjør start i kaldt vær mye lettere.
- Bruker du kupévarmer, setter du deg inn i sommervarm bil.
- Ikke formvarm bilen lenger enn nødvendig.
En kald bensin- eller dieselmotor er tung å starte, og før motoren er skikkelig varm bruker den mye drivstoff og slipper ut store mengde avgasser. En kald motor er rett og slett en miljøversting, uansett hvor moderne den er.
Mange biler har en innebygd motorvarmer som går på diesel eller bensin, eller en elektrisk motorvarmer som kobles til strøm. Varmeanlegg på drivstoff leveres ofte av produsentene Webasto eller Eberspächer.
Hvorfor trenger man motorvarmer?
Motorvarmere kan brukes på flere måter:
Mange moderne motorer, spesielt dieselmotorer, forbrenner drivstoffet så effektivt at det ikke er nok varme igjen til å varme opp kupeen når det er kaldt. Derfor har mange moderne biler en innebygget motorvarmer som gir tilleggsvarme når det er kaldt. På endel biler kan man ikke styre om denne skrur seg av eller på. Alt skjer automatisk, slik at du får de 20 varmegradene du vil ha i kupeen. I tillegg blir motoren fortere varm og får best mulig driftstemperatur tidlig dersom man har en innebygget motorvarmer.
Bensinvarmer og dieselvarmer
Fordelen med en motorvarmer som går på drivstoff fra bilen er at man kan bruke varmeren når som helst, vel og merke hvis den har et tidsur og kan startes manuelt.
Har du en dieselvarmer som kun starter automatisk, får du ikke påvirket varmen. Men de litt dyrere alternativene kan programmeres på forhånd med et tidsur, eller via fjernkontroll eller app på mobil.
En motorvarmer som ikke trenger strøm fra veggen, er som et lite kraftverk. Den får strøm fra bilbatteriet, og forbrenner drivstoff fra tanken. Varmen den lager brukes til å varme opp kjølevannet til motoren. Selv om kjølevannet skal sørge for at motoren ikke blir for varm, betyr det ikke at det skal være iskaldt. Motorvarmeren tempererer kjølevannet slik at motoren fortere får riktig driftstemperatur. Mer avanserte motorvarmere starter også vifteanlegget i kupeen og bidrar til å varme luften som blåses ut.
Når du har kjørt en stund og bilmotoren har oppnådd driftstemperatur, skrur motorvarmeren seg av automatisk.
Elektrisk motorvarmer
Mange biler har en liten plugg i grillen der man kan koble til strøm fra veggen. En helt elektrisk motorvarmer består av et varmeelement som tempererer kjølevannet. På litt mer avanserte anlegg er det også montert en liten batterilader i motoren, og kanskje en elektrisk varmevifte i kupeen.
Når du kobler strøm i pluggen i grillen, får både varmeelementet, batteriladeren og varmeviften strøm. Når du kobler fra strømmen, virker ikke den elektriske motorvarmeren. En komplett elektrisk motorvarmer er rimelig og praktisk om du har tilgang til strøm.
Kompletterer du med en liten vedlikeholdslader får du også ladet batteriet mens strømmen er koblet på. Elektriske motorvarmere har enten tidsur montert i bilen der du kan programmere når det skal skru seg på, eller du kan bruke en et enkelt tidsur på kontakten i veggen.
Når skal jeg bruke forvarmer?
Det holder å bruke elektrisk motorvarmer en halvtime eller time før du skal kjøre. Det er bortkastet energi å la en elektrisk motorvarmer være tilkoblet hele tiden.
Avanserte motorvarmere som går på bensin eller diesel kan utfra utetemperatur starte når det er nødvendig. Du forteller bare når du vil hente bilen, så ordner varmeanlegget resten. Anleggene kan også startes umiddelbart på manuell måte.
Korte kjøreturer gjør at motoren slipper ut mye avgasser siden den ikke rekker å bli varm. Dette sliter også på motoren. Bruker du en bensin- eller dieseldrevet motorvarmer blir motoren fortere varm, men husk at varmeren bruker strøm fra batteriet. Lar du varmeren gå en halvtime i iskaldt vær før du kjører, tapper du batteriet. I verste fall kan en motorvarmer etterhvert tappe så mye av batteriet at du til slutt ikke har strøm igjen til å starte.
Forvarm også elbilen
For å forvarme både batteri og kupé, stiller du inn dette i bilen eller i bilens app. Dette er ikke ulikt motorvarmer for bensin- og dieselbiler.
Noen elbiler kan kjøre varmeanlegget for batteri og kupé selv om bilen ikke står på lading. Da må man selvsagt huske at dette stjeler av strømmen som er igjen på batteriet. Står bilen på lading tappes ikke batteriet, med mindre oppvarmingen bruker mer strøm enn det ladingen gir. Dette er avhengig av hvor kraftig lader du har hjemme eller på hytta.