Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Elsykkeltest 2021: Elsykkeltest avdekker dårlige bremser

Bedre rekkevidde, men svake resultater i bremsetesten. Det er oppsummeringen av årets elsykkeltest.


Bildet viser en dame som strammer sykkelhjelmen.
NAF har testet syv elsykler i prissjiktet 20 til 25 000 kroner. Foto: Nikolas Gogstad-Andersen / © NAF

Kort fortalt:

  • Fire av syv elsykler gjør det dårlig i bremsetesten.
  • Testvinneren Ortler har god teknisk kvalitet og høy komfort, men lav rekkevidde.
  • Den rimeligste sykkelen kommer på tredjeplass.

Krevende å kåre en elsykkeltest-vinner

Vi har testet syv elsykler i prissjiktet 20 til 25 000 kroner. Testen er gjort i samarbeid med Testfakta i Sverige. Resultatene fra testen er ujevne og har gjort det krevende å kåre en vinner. Elsykler som gjør det godt på rekkevidde og teknisk prestasjon, gjør det dårlig i bremsetesten. Testvinneren Ortler Lyon som har best bremser og god kvalitet på motor og drivverk, har relativt lav rekkevidde.

NAF SYKKEL

Er din sykkel registrert?

Vi har laget et sykkelmedlemskap for deg med ett mål: Å skape en tryggere og enklere sykkelhverdag.

Illustrasjon av mann med hund på sykkel

Dårlige bremser

Over halvparten av syklene gjør det dårlig i bremsetesten i årets elsykkeltest. Det er både overraskende og foruroligende. Etter at vi startet å teste elsykler i 2016, har vi sett en positiv utvikling i kvaliteten på bremsene. Årets elsykkeltest bryter denne trenden.

Elsyklene fra Giant, Winora og Biltema gjør det alle dårlig i bremsetesten. Sykkelen som gjør det desidert dårligst er testens taper Crescent Elis, som foreløpig kun er til salgs i Sverige.

Bremsene er testet i henhold til EU-standarden EN 15194:2017-12 som undersøker hvilken maksvekt sykkelens svakeste bremser tåler. Ingen av de fire syklene ovenfor klarer den maksvekten som sykkelen er oppgitt å skulle tåle. Skivebremser er vanligvis det beste på sykler, men tre av syklene som ikke klarte bremsetesten, har skivebremser både foran og bak. Testresultatene tyder på at produsentene har underdimensjonert bremsene. Les mer om hvordan vi har gjort testen her.

Sykkelen Giant Explore E+ 3GTS skal tåle en maksvekt på 156 kg, men klarer ikke mer enn 109 kg på de svakeste bremsene. Maksvekten er summen av sykkelens vekt, vekten til føreren og last. Giant-sykkelen veier 23 kg, og det betyr at du maksimalt kan ha 86 kg vekt på sykkelen hvis du skal være sikker på at bremsene holder i en nødsituasjon. På grunn av svært gode resultater i andre deler av testen, plasserer Giant seg likevel på en andreplass totalt.

Teknikker som jobber på sykkelbremser
Bremsetest: Over halvparten av syklene gjør det dårlig i bremsetesten i årets elsykkeltest. Foto: Nikolas Gogstad-Andersen

Testvinneren har god teknisk kvalitet

Ortler Lyon går til topps i elsykkeltesten på grunn av god teknisk kvalitet og høy kjørekomfort. Den har lavest mekanisk motstand i drivverket av alle syklene i testen. Det betyr at den taper minst kraft i friksjon mellom pedal, kjede, gir og kulelager. Den har også en sterk motor som gjør at sykkelen gir god "trøkk" og support når du trår på pedalen. Ortler er også i en særklasse i bremsetesten med testens desidert beste resultat.

Selv om elsykkelen fra Ortler har den høyeste totalscoren, så har den litt lav rekkevidde sammenliknet med flere av de andre syklene i rekkeviddetesten som er gjort i laboratoriet.

Samlebilde av elsyklene testet under elsykkeltesten 2021.
Syv elsykler: I år avdekker vi at pendlersyklene har stor variasjon i både rekkevidde og bremseeffekt. Foto: Nikolas Gogstad-Andersen

Biltema har best rekkevidde

Det er den rimelige sykkelen Yosemite City Connect fra Biltema som gjør det best i rekkeviddetesten. Rekkevidden blir målt i laboratoriet på flatt plan og i stigning, med minimum og maksimum supportnivå og med 90 kg vekt på sykkelen. Elsykkelen fra Biltema gjør det best av alle syklene på rekkeviddetest på flatt plan og på begge supportnivå. Den gikk 15,9 mil. Den får imidlertid lav score på support fra motoren, så dette er en sykkel med litt lite trøkk i og med en lav gjennomsnittsfart i rekkeviddetesten.

Hvis du skal ha en sykkel som gir god support i stigninger, så er Giant-sykkelen et bedre alternativ enn sykkelen fra Biltema. Sykkelen fra Giant får best oppmålt rekkevidde i laboratoriets test av rekkevidde i 6 prosent stigning.

Batterikapasitet og rekkevidde henger gjerne sammen med prisen på elsykkelen. De fleste syklene i årets test har batteri på ca 400 Wh, som er forholdsvis lavt sammenliknet med dyrere elsykler. Unntaket er sykkelen fra Giant som har et batteri på 500 Wh.

Bildet viser en dame som sykler i sykkelfeltet langs veien.
Pendling: Er du ute etter en god pendlersykkel, bør du tenke gjennom hvordan pendlerveien din er når du skal sammenligne syklene. © NAF

Den rimeligste sykkelen på tredjeplass

Testens billigste elsykkel, Evobike Sport 8, plasserer seg på en god tredjeplass i testen. Her kan du få en bra elsykkel til like under 20 000 kroner, med god komfort og trygge bremser. Det negative med sykkelen fra Evobike, er at den har litt svak support fra motoren og langt i fra den beste rekkevidden sammenliknet med flere av de andre syklene i testen.

De syv elsyklene vi har testet er: