Nye bompengerekorder
Bompenger må avskaffes
I 2024 betalte bilistene hele 15,8 milliarder i bompenger. Antallet bomstasjoner fortsetter å øke, og prisen du betaler går også opp flere steder. Vi mener bompenger må avskaffes.
I 2024 ble den totale bompengeregninga bilistene betalte inn på hele 15,8 milliarder kroner. Det er 3,7 ganger hva det kostet å bygge operahuset i Oslo, bare på ett år.
Også i år er det ventet at bilistene må ut med til sammen over 15 milliarder i bomstasjonene.
Stadig flere bomstasjoner
For 10 år siden, i 2025, betalte bilistene 9,1 milliarder kroner i bompenger. Da var det innkreving i 208 bomstasjoner. Nå har antallet bomstasjoner steget til 357. Det har altså vært en kraftig økning.
Samtidig som det hvert år kreves inn store beløp i bompenger, fortsetter politikerne å finansiere nye veier med lån fra bompengeselskapene. I tillegg får stadig flere byer bompenger. Omtrent to av tre kroner innbetalt i bompenger i fjor, var i bompengeringene rundt byene.
«- Vi er imot bompenger. Veier og kollektivtransport bør finansieres av fellesskapet.
Stig Skjøstad, NAF-sjef
Hvorfor vi er mot bompenger
Vi mener samferdsel, som andre områder i samfunnet, må finansieres av fellesskapet. Bompenger er en dyr ordning, hvor store deler av beløpene som betales inn går til finans- og administrasjonskostnader og ikke til vei.
I 2023 kostet det nær én milliard til sammen å drifte bompengeselskapene. Det betyr at hver gang du passerer en bomstasjon, går omtrent én krone til å drifte ordningen. Fordi bompengeordningen er basert på at selskapene tar opp lån, er det også høye finanskostnader knyttet til systemet.
Derfor er bompenger en dyr og lite effektiv måte å finansiere samferdsel på.
Hvem bestemmer om vi skal betale bompenger?
Det er politikerne, både lokalt og nasjonalt, som bestemmer om det skal innføres bompenger på en strekning eller ikke. Innføring av bompenger krever et flertall i Stortinget. For å skaffe et slikt flertall, må Samferdselsdepartementet legge frem en sak for Stortinget. I forkant av en slik sak er det gjennomført en lang prosess, som krever politisk flertall lokalt og utredninger fra enten Statens vegvesen eller Nye veier.
Les også
Hvor mye betaler norske bilister i bompenger?
Stortinget vedtar i statsbudsjettet hvor mye bompenger som stilles til disposisjon, det vil hvor mye bompenger som skal kreves inn i forbindelse med veibygging. I 2025 har regjeringen anslått at bompengeselskapene vil stille 22,7 milliarder kroner til disposisjon til veibygging.
Tallene for hvor mye som kreves inn i bompenger er ikke direkte koblet til hvor mye bompengeselskapene stiller til disposisjon, siden midlene kreves inn over mange år. For 2025 er det hele 15,1 milliarder i bompenger som stilles til disposisjon til riksveiprosjekter, og 7,6 milliarder ligger inne som finansiering til fylkesveier (inkludert i Oslo kommune).
Siden bompenger til veibygging stort sett kreves inn etterskuddsvis, er det usikkert hvor mye bilistene vil ha betalt inn når 2025 er omme - men det er altså beregnet til over 15 milliarder i år også.
Hva brukes bompenger til?
Bompenger brukes både til å finansiere veibygging, og til å styrke kollektivtransporten i flere byer. I noen byer legges det også en rushtidsavgift på toppen av bompengene, for å regulere trafikken.
Flere byer har økt bompengetakstene den siste tiden, for å øke inntektene. Det har også blitt dyrere å kjøre elbil gjennom bomringene mange steder.
I Nasjonal transportplan for 2025-2036 har regjeringen åpnet for at el-bilister kan betale full takst i bomringer dersom det er lokal tilslutning til dette. Dette er vi imot, da vi vet at mange bilister er sensitive for ytterligere prisøkninger.
Publisert: 6. januar 2025