Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Bomstasjon i Oslo

Nye bompengerekorder

Bompenger må avskaffes

Aldri før har norske bilister betalt mer i bompenger. I 2024 forventes det innbetalt hele 16 milliarder kroner ifølge tall fra Statens vegvesen. Neste år er det estimert å ta inn om lag 15,4 milliarder kroner i bompenger.

Foto: NAF

I 2023 har bilistene betalt inn 15,2 milliarder i bompenger. I 2024 venter Statens vegvesen at bompengeregningen blir på hele 16 milliarder kroner.

«

- Vi er imot bompenger. Veier og kollektivtransport bør finansieres av fellesskapet.

forfatterbilde

Bompengerekord i 2024

Bompengeregningen for bilistene kan bli hele 16 milliarder kroner i 2024. For 10 år siden betalte bilistene 11,1 milliarder kroner i bompenger. Det har altså vært en kraftig økning.

I Nasjonal transportplan for 2025-2036 har regjeringen åpnet for at el-bilister kan betale full takst i bomringer dersom det er lokal tilslutning til dette. Dette er NAF imot, da vi vet at mange bilister er sensitive for ytterligere prisøkninger.

Hvorfor vi er mot bompenger

Vi mener samferdsel, som andre områder i samfunnet, må finansieres av fellesskapet. Bompenger er en dyr ordning, hvor store deler av beløpene som betales inn går til finans- og administrasjonskostnader og ikke til vei.

I perioden 2011-2020 utgjorde dette 21,1 milliarder kroner, eller om lag én av fem kroner betalt inn i bompenger. I tillegg er bompenger usosialt, og rammer hardere for de som har minst i samfunnet vårt.

Visste du at én av fem kroner betalt i bompenger i 2022 ikke gikk til samferdsel, men til helt andre kostnader? Vi mener bompenger bør avskaffes.

To menn i dress som snakker sammen
Vandrehallen: F.v: NAF-sjef Stig Skjøstad og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård. © NAF

Hvem bestemmer om vi skal betale bompenger?

Det er politikerne, både lokalt og nasjonalt, som bestemmer om det skal innføres bompenger på en strekning eller ikke. Innføring av bompenger krever et flertall i Stortinget. For å skaffe et slikt flertall, må Samferdselsdepartementet legge frem en sak for Stortinget. I forkant av en slik sak er det gjennomført en lang prosess, som krever politisk flertall lokalt og utredninger fra enten Statens vegvesen eller Nye veier.

Hvor mye betaler norske bilister i bompenger?

Stortinget vedtar i statsbudsjettet hvor mye bompenger som stilles til disposisjon, det vil hvor mye bompenger som skal kreves inn i forbindelse med veibygging. I 2025 har regjeringen foreslått å bruke 23,3 milliarder kroner på veibygging, og tillegg er det anslått at bilistene skal bidra med til sammen 15,2 milliarder kroner i bompengefinansiering til disse prosjektene.

Tallene for hvor mye som kreves inn i bompenger er ikke direkte koblet til hvor mye bompengeselskapene stiller til disposisjon, siden midlene kreves inn over mange år. For 2024 er det hele 14,8 milliarder i bompenger i riksveiprosjekter, og 8,1 milliarder ligger inne som finansiering til fylkesveier (inkludert i Oslo kommune).

Siden bompenger til veibygging stort sett kreves inn etterskuddsvis, er det usikkert hvor mye bilistene vil ha betalt inn når 2024 er omme - men Statens vegvesen har altså beregnet at det blir 16 milliarder.

Sammen brøler vi høyt!

Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til bærekraftig transport.

Illustrasjon av NAF advokat, bilberger og bilmekaniker

Hva brukes bompenger til?

Målet med bompengefinansiering er å få til raskere utbygging av infrastruktur på vei. Inntektene kan i noen tilfeller brukes til andre formål, som for eksempel å styrke kollektivtransport i byområder eller å regulere trafikken, i form av rushtidsavgifter som legges på toppen av bompengene.