Statsbudsjettet 2025:
Innfrir ikke løfter på veivedlikehold
Regjeringen har sammen med SV kommet til enighet om statsbudsjettet for 2025. Vi er tilfreds med at bilrelaterte avgifter i hovedsak holdes i ro, samtidig som drivstoffavgiftene ikke øker. Men etterslepet på veivedlikehold vil fortsatt være rekordhøyt.
For neste år vil momsgrensen på elbiler fryses. Dette er viktig og akkurat hva vi har etterspurt, men hvorfor regjeringen samtidig fortsetter å skjerpe avgiften på å eie elbil, er en gåte.
Avgiftspolitikken er viktig for å få til overgangen til nullutslippsbiler. Derfor har NAF krevd at bilavgiftene fryses i statsbudsjettet.
I hovedsak er kjøpsavgiftene på bil fryst i neste års budsjett, med unntak av ladbare hybridbiler. Særlig at momsgrensen på elbiler er beholdt, er viktig.
Neste års statsbudsjett betyr at elbiler som koster under 500 000 kroner fortsatt vil være fritatt for moms.
Sammen brøler vi høyt!
Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til bærekraftig transport.
Uforståelig trafikkforsikringsavgift på elbiler
Regjeringen fortsetter å straffe elbilene med trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgiften). Dette startet de med i fjor da elbiler fikk høyere trafikkforsikringsavgift enn andre biler. I det vedtatte budsjettet øker dette gapet enda mer.
Hvis dette gjennom, får elbiler den klart høyeste trafikkforsikringsavgiften av alle biltyper. Dette er et uforståelig grep fra regjeringen i overgangen til nullutslippsbiler, mener vi.
Innfrir ikke som lovet på veivedlikehold
Regjeringen lovet mer til vedlikehold av både riks- og fylkesveier neste år. Men pengebruken er langt unna å møte behovene. Dette er ikke nok, og spesielt satsningen på fylkesvei er skuffende.
I statsbudsjettet for neste år blir det satt av 481 millioner mer på fylkesveiene neste år, enn i år. Dette er en halv milliard unna å oppnå nivået de selv legger opp til i Nasjonal transportplan (NTP), som ble lagt frem før sommeren. Også pengebruken på vedlikehold av riksveier er under nivået i NTP.
Det er langt unna de forventningene de selv har sådd. Pengebruken på fylkesvei må økes mer og raskere enn det regjeringen nå legger opp til.
Forfallet på fylkesveiene er oppe i rundt 100 milliarder kroner. Derfor forventer vi at potten til fylkesveiene økes kraftig i årene som kommer.
Kutter øremerket ordning
I budsjettet neste år kuttes den øremerkede ordningen til fylkesveiene, midlene legges inn i rammetilskuddet. NAF mener endringen legger et stort ansvar på fylkeskommunene for å sikre at pengene finner veien.
Med trange budsjetter kan fylkene få en tøff oppgave med å prioritere riktig slik at forfallet på veiene tas ned og vi får mer trafikksikre, bedre vedlikeholdte hverdagsveier.
Forfallet på veiene øker
På Statens vegvesens budsjett for drift og vedlikehold av riksvei settes det av 10,8 milliarder kroner neste år. I Nasjonal transportplan er behovet for vedlikeholdsmidler satt til 11,6 milliarder kroner årlig. NAF mener pengebruken minst burde tilsvare det de selv mener er nødvendig i NTP.
Hver krone som ikke kommer i dette budsjettet må tas igjen i årene fremover, både på riks- og fylkesvei. Det er skuffende at ikke regjeringen ikke innfrir i neste års budsjett. Det kan bety at forfallet, spesielt på fylkesveiene, vil fortsette å øke i årene fremover.
Mangler satsning på skredsikring
NAF etterlyser en kraftigere satsning på å sikre veinettet mot skred og ras neste år. Pengebruken er langt unna de behovene som er kartlagt. Tilskuddene til skred- og rassikring er også for svake.
Veiene vil måtte stå imot større påkjenninger fremover fra endringer i klima og nedbør. Bare i år har viktige veier måtte stenges flere steder som følge av flom og skred. Å sikre veiene bør derfor prioriteres høyere.
Bompenger: Fra rekord til nær rekord
Samtidig som investeringene på vei økes, vil bilistene få en kraftig bompengeregning de neste årene. Regjeringen anslår at bilistene må betale 15,8 milliarder kroner i bompenger i år, og 15,4 milliarder i 2025.
Samtidig er det klart at 2023 ble et rekordår for bompenger, og bilistene betalte inn hele 16 milliarder i fjor.
Disse tallene viser at bilistene fortsatt vil få høye bompengeregninger fremover. Flere store veiutbygginger medfører også høye bompenger.
Finansierer kollektiv med bompenger
Neste år vil 4,7 milliarder i bompenger brukes på kollektivtrafikken. I tillegg vil det går 1,5 milliarder i betaling fra bilistene til å drifte kollektivtrafikken i Oslo.
Dette er ikke bærekraftig, og det er ikke slik at høye bompenger automatisk gir et bedre kollektivtilbud der behovet er størst. Regninga for å utvikle et godt kollektivtilbud burde ikke sendes til bilistene.
Riktig å ikke skru opp bilavgiftene
Det blir kun mindre justeringer i drivstoffavgiftene neste år. Men det kommer en endring når det gjelder ladbare hybridbiler. SV fikk gjennomslag for at avgiftsfordelene bortfaller fra 1. april neste år. Dette kan bety avgiftsøkninger på opptil 45. 000 kr for disse. Samtidig vil trafikkforsikringsavgiften (årsavgiften) bli noe lavere for bensin- og dieselbiler, samtidig som denne avgiften økes for elbiler.
Det er riktig å ikke skru opp avgiftene på drivstoff, slik vi har kunnet frykte. Selv om det ikke blir kutt i drivstoffavgiftene neste år, er vi fornøyd med at de i stedet står på stedet hvil.
Publisert: 7. oktober 2024
Sist oppdatert: 3. desember 2024