Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Statsbudsjettet 2025:

Innfrir ikke egne løfter på veivedlikehold

Regjeringen svikter egne løfter på veivedlikehold i budsjettet for 2025. Samtidig beholdes den viktige momsgrensen på elbil.


stortinget
© NAF

Regjeringen foreslår å fryse både momsgrensen og andre kjøpsavgifter på elbiler. Dette er viktig og akkurat hva vi har etterspurt, men hvorfor de samtidig fortsetter å skjerpe avgiften på å eie elbil, er en gåte.

Avgiftspolitikken er viktig for å få til overgangen til nullutslippsbiler. Derfor har NAF krevd at bilavgiftene fryses i statsbudsjettet.

Vi er glade for at regjeringen har hatt is i magen og fryst kjøpsavgiftene på bil i neste års budsjett. Særlig at momsgrensen på elbiler er beholdt er viktig.

Forslaget i statsbudsjett betyr at elbiler som koster under 500 000 kroner fortsatt vil være fritatt for moms.

Sammen brøler vi høyt!

Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til bærekraftig transport.

Illustrasjon av NAF advokat, bilberger og bilmekaniker

Uforståelig trafikkforsikringsavgift på elbiler

Regjeringen fortsetter å straffe elbilene med trafikkforsikringsavgiften (tidligere årsavgiften). Dette startet de med i fjor da elbiler fikk høyere trafikkforsikringsavgift enn andre biler. I budsjettet som er lagt frem øker dette gapet enda mer.

Hvis dette gjennom, får elbiler den klart høyeste trafikkforsikringsavgiften av alle biltyper. Dette er et uforståelig grep fra regjeringen i overgangen til nullutslippsbiler, mener vi.

Elbiler kjører etter hverandre
Elbiler i NAF og Motors rekkeviddetest sommeren 2024. Foto: Siv Seglem

Innfrir ikke som lovet på veivedlikehold

Regjeringen lover mer til vedlikehold av både riks- og fylkesveier neste år. Men pengebruken er langt unna å møte behovene. Men det er ikke nok, og spesielt satsningen på fylkesvei er skuffende.

Regjeringen vil bruke 481 millioner mer på fylkesveiene neste år enn i år. Dette er en halv milliard unna å oppnå nivået de selv legger opp til i Nasjonal transportplan (NTP), som ble lagt frem før sommeren. Også pengebruken på vedlikehold av riksveier er under nivået i NTP.

Det er langt unna de forventningene de selv har sådd. Pengebruken på fylkesvei må økes mer og raskere enn det regjeringen nå legger opp til.

Forfallet på fylkesveiene er oppe i rundt 100 milliarder kroner. Derfor forventer vi at potten til fylkesveiene økes kraftig når regjeringen skal forhandle budsjettet.

Rassikring langs vei
Lastebil på smal vei
NAF mener det må brukes mer penger på vedlikehold og skredsikring av veiene. Foto: NAF
NAF mener det må brukes mer penger på vedlikehold og skredsikring av veiene. Foto: NAF

Kutter øremerket ordning

I budsjettet neste år vil regjeringen kutte den øremerkede ordningen til fylkesveiene, og legge midlene inn i rammetilskuddet. NAF mener endringen legger et stort ansvar på fylkeskommunene for å sikre at pengene finner veien.

Med trange budsjetter kan fylkene få en tøff oppgave med å prioritere riktig slik at forfallet på veiene tas ned og vi får mer trafikksikre, bedre vedlikeholdte hverdagsveier.

Dårlig vei
Norske veier trenger sårt mer vedlikehold.

Forfallet på veiene øker

På Statens vegvesens budsjett for drift og vedlikehold av riksvei foreslår regjeringen å bruke 10,8 milliarder kroner neste år. I Nasjonal transportplan er behovet for vedlikeholdsmidler satt til 11,6 milliarder kroner årlig. NAF mener pengebruken minst burde tilsvare det de selv mener er nødvendig i NTP.

Hver krone som ikke kommer i dette budsjettet må tas igjen i årene fremover, både på riks- og fylkesvei. Det er skuffende at ikke regjeringen ikke innfrir i neste års budsjett. Det kan bety at forfallet, spesielt på fylkesveiene, vil fortsette å øke i årene fremover.

Mangler satsning på skredsikring

NAF etterlyser en kraftigere satsning på å sikre veinettet mot skred og ras neste år. Pengebruken er langt unna de behovene som er kartlagt. Tilskuddene til skred- og rassikring er også for svake.

Veiene vil måtte stå imot større påkjenninger fremover fra endringer i klima og nedbør. Bare i år har viktige veier måtte stenges flere steder som følge av flom og skred. Å sikre veiene bør derfor prioriteres høyere.

Rasutsatt vei.
NAF etterlyser mer penger til å sikre veier mot ras og skred.

Bompenger: Fra rekord til nær rekord

Samtidig som investeringene på vei økes, vil bilistene få en kraftig bompengeregning de neste årene. Regjeringen anslår at bilistene må betale 15,8 milliarder kroner i bompenger i år, og 15,4 milliarder i 2025.

Samtidig er det klart at 2023 ble et rekordår for bompenger, og bilistene betalte inn hele 16 milliarder i fjor.

Disse tallene viser at bilistene fortsatt vil få høye bompengeregninger fremover. Flere store veiutbygginger medfører også høye bompenger.

Bil kjører gjennom bomring
Bilister får en kraftig bompengeregning de neste årene. Foto: Kasper Furulund Frøjd / © NAF

Finansierer kollektiv med bompenger

Neste år vil 4,7 milliarder i bompenger brukes på kollektivtrafikken. I tillegg vil det går 1,5 milliarder i betaling fra bilistene til å drifte kollektivtrafikken i Oslo.

Dette er ikke bærekraftig, og det er ikke slik at høye bompenger automatisk gir et bedre kollektivtilbud der behovet er størst. Regninga for å utvikle et godt kollektivtilbud burde ikke sendes til bilistene.

Riktig å ikke skru opp bilavgiftene

Det blir kun mindre justeringer i drivstoffavgiftene neste år. Samtidig vil trafikkforsikringsavgiften (årsavgiften) bli noe lavere for bensin- og dieselbiler, samtidig som denne avgiften økes for elbiler.

Det er riktig å ikke skru opp avgiftene på drivstoff, slik vi har kunnet frykte. Selv om det ikke blir kutt i drivstoffavgiftene neste år, er vi fornøyd med at de i stedet står på stedet hvil.

Publisert: 7. oktober 2024

Ingunn Handagard,

Les også


Fant du det du lette etter?