Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

El Prix vinter 2023

Så langt kan du kjøre før du må lade

Vi regner ikke med at du kjører bilen tom for strøm, så her kommer den mer praktiske rekkeviddetesten av årets 29 elbil-nyheter.


Sort bil kjører på motorvei
Nio ET7 ble testet under El Prix vinteren 2023. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Denne vinteren testet NAF og Motor rekkevidden til 29 av de heteste elbil-nyheten på markedet.

Alle bilene ble kjørt helt tomme for strøm, for å se hvor langt de kjører på helt vanlige, norske vinterveier.

Men - å kjøre elbilen tom for strøm er langt fra noe vi anbefaler i hverdagen - av flere grunner. Det betyr at vi skviser ut noen kilometer og mil som ikke er realistisk for dere å gjenskape i hverdagen.

Derfor har vi samlet oversikten over hvor langt bilene hadde kjørt når de hadde 10% igjen på batteriet.

Altså en litt mer praktisk rekkeviddetest.

Ny elbilist?

Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – så kan vi i NAF hjelpe deg.

Illustrasjon av mann som lader elbil

Hva med Toyota?

Den store snakkisen denne vinteren har vært hvordan Toyota viser gjenværende batteriprosent.

Toyota selv forklarer at 0 kilometer i instrumentpanelet ( for bilen viser ikke batteriprosent) betyr at du i praksis har rundt 8-10% igjen å kjøre med.

Altså - når de andre bilene leser av kjørt rekkevidde ved 10% betyr dette egentlig 20% for Toyota.

I denne oversikten har vi valgt å ta utgangspunkt i det tallet som er tilgjengelig for sjåføren, altså det faktiske tallet som står i instrumentpanelet. Vi mener at dette er det eneste riktige tallet å forholde seg til i hverdagen.

Men - rett skal være rett ! Ved 0 kilometer (som Toyota hevder er 10%) hadde vi kjørt 284,5 kilometer.

Mangler avlesinger

Følgende biler mangler avlesing ved 10%. Disse er derfor tatt ut av listen under, men vi oppgir heller nærmeste avlesing som er relevant:

  • Tesla Model X Plaid hadde kjørt 400 km ved 9% SOC.
  • BYD Han hadde kjørt 350 km ved 11% SOC
  • Renault Megane hadde kjørt 250 km ved 19% SOC.
  • Toyota BZ4X hadde kjørt 250 km ved 25% SOC.

(PS: SOC er elbil-teminologi for state of charge, som betyr gjenværende batteriprosent. SOC er mye lettere og kortere å skrive enn gjenværende batteriprosent...)

Savner du en modell i listen under ?

...da har vi med stor sannsynlighet testen den allerede. Du finner alle bilene vi har testet i denne oversikten.

Rekkevidden din vil variere

Dette er rekkevidde som er målt i NAF og Motors rekkeviddetest som ble kjørt 1. februar 2023. Dette er den praktiske rekkevidden målt under de vær- og kjøreforholdene vi hadde den dagen. Da var det mellom 0 og -19 under kjøreturen. Rekkevidden din vil varier mye gjennom året avhengig av hvor, hvordan og når du kjører. Les derfor våre rekkeviddetester som ett eksempel på hva du kan forvente av rekkevidde.

Publisert: 7. februar 2023

Sist oppdatert: 30. november 2023

Anette Berve,

Fant du det du lette etter?