El Prix vinter 2023
Alt om El Prix vinter 2023
Hvordan gikk det under vinterens rekkeviddetest? Se hvilke biler som deltok og hvordan de taklet de blåfrosne forholdene her.
© NAFVinterens store elbiltest bød på noen reale utfordringer for både biler og testpersonell, med gnistrende sol og temperaturer som svingte mellom null grader og ned mot minus 20 oppe på snaufjellet.
Nedenfor finner du hovedfunnene fra testen, samt lenker til mer utfyllende artikler om resultatene.
Skur 13 på Tjuvholmen var startstrek for vinterens rekkeviddetest. Her hadde de romtempererte bilene fått fulladet seg natta over.
Det var knyttet stor spenning til hvordan Toyotas første rene elbil, bZ4X kom til å håndtere vintertemperaturene.
Det ble lange dager på sjåfører og co-piloter. Her er det Broom-Vegard og NAFs Ingunn Handagard som endelig har kjørt Tesla Model X Plaid tom for strøm.
Oppe på fjellet var det minus 15 grader. Kaldt for både biler og folk. Heldigvis var de gule ikke langt unna.
Så langt kjørte bilene
Se Elbilpodden fra Otta
Testsjef Anette Berve og Motors Øivind Monn-Iversen diskuterer testresultatene med gjester.
Elbilpodden fra Skur 13 i Oslo
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Fokus på nyttelast
Når vi først hadde 29 elbiler samlet under samme tak, benyttet vi anledningen til å få veid alle sammen.
Fasiten? Kun 8 veide det de var oppgitt til å veie - eller mindre.
Les testen om nyttelast
Elbiler og bilstoler
I tillegg til å veie bilene, testet vi også et utvalg av bilmodellene med tre typiske bilstoler for barn.
Les testen her
Ladetrøbbel for ladetesten
De som har fulgt oss en stund, vet at det gjerne tar en ukes tid før vi publiserer resultatene av ladetestene. En av grunnene til dette, er at vi kontrollregner på resultatene, slik at alle kan være trygge på at tallene stemmer.
Dessverre viste kontrollregningen denne gangen at det var noe muffens med enkelte av ladetestene på grunn av teknisk feil. Fordi vi ikke kunne være helt sikre på at feilen ikke hadde påvirket alle testene, tok vi den tunge avgjørelsen å ikke publisere ladetestene.
Ruten bilene kjørte
Nedenfor kan du følge ruten bilene tok ut av Oslo og opp mot fjellet.
Her er alle bilene i testen
Publisert: 1. februar 2023
Sist oppdatert: 8. oktober 2024