El Prix sommer 2022
Storfavoritten klarte ikke å slå Teslas rekord
I skiftende norsk sommervær slet mange av elbilene i El Prix med å klare rekkevidden produsentene oppgir.
© NAFTo ganger i året tester NAF og Motor den faktiske rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på det norske markedet. Alle bilene testes på samme dag under like forhold, slik at du kan bli trygg på rekkevidden og ladehastigheten til elbilen du eier eller vurderer.
Så langt kjørte bilene
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Nykommer skuffet
Litt over klokken 16 begynte de første bilene å gå tomme for strøm i sommerens rekkeviddetest. Cupra Born og Hongqi EHS-9 var blant de første som måtte bli hentet av NAF Veihjelp.
Det var knyttet stor spenning til kinesiske Hongqi, som skiller seg ut med sitt uvanlige utseende. Fra produsenten var det oppgitt at vi kunne forvente at vår testmodell av Hongqi EHS-9 skulle kjøre 465 kilometer før batteriet var tomt.
I vår test kjørte Hongqi imidlertid kun 371 kilometer før det var full stopp. EHS-9 må dermed pekes ut som en av skuffelsene i årets test.
Det skal sies at værforholdene under årets sommertest ikke var ideelle, med temperaturer mellom 7 og 15 grader og nedbør gjennom deler av testen. Regn og vått underlag er en faktor som kan redusere rekkevidden betydelig.
Hongqi EHS-9 var likevel den bilen i testen som hadde størst avvik fra den oppgitte WLTP-rekkevidden, med 20 prosent.
Klarte ikke å slå Teslas rekord
En annen bil vi var spente på var Mercedes EQS 450+, med sin oppgitte WLTP-rekkevidde på hele 711 kilometer.
Rekorden i fjorårets elbiltest ble satt av Tesla Model 3 Long Range AWD, som endte på 654,9 kilometer. Vi ventet derfor at Mercedes EQS 450+ skulle klare å sette ny rekord i år, men slik ble det ikke.
Tesla Model 3 i sommertesten 2021 versus Mercedes-Benz EQS i sommertesten 2022:
Mercedes-Benz EQS
Tesla Model 3
EQS 450+ kom lengst av alle bilene i årets sommertest, med 620 kilometer før batteriet var tomt. Vi må likevel kunne si at EQS 450+ skuffet litt, ettersom den var 91 kilometer unna å klare den oppgitte WLTP-rekkevidden.
620 kilometer tilsvarer 12,8 prosent lavere enn WLTP-rekkevidde, som betyr at EQS 450+ er blant bilene med størst negativt avvik fra WLTP.
Alle resultater
Publisert: 1. juni 2022
Sist oppdatert: 13. februar 2024