Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

MG ZS ladetestes på Dal.

Lave sommertemperaturer senket ladehastigheten

NAF og Motors elbiltest bød på krevende forhold for elbilene. Lavere sommertemperatur gjorde at bilene kjørte kortere og ladingen gikk saktere.

Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Kort fortalt:

  • Årets nyheter lader med makseffekt på mellom 80 og 270 kW på lynladere.
  • Det er vanskelig å kjøre batteriet varmt nok under norske forhold
  • Forvarming av batteriet er effektivt, men foreløpig klønete i bruk

NAF og Motor testet nylig rekkevidden og ladehastigheten på 31 av de nyeste elbilene. Testen ble gjennomført i regn og temperaturer mellom syv og 15 grader. Det gjorde at kun 10 av bilene kjørte like langt som oppgitt rekkevidde eller lengre. Kjølig sommertemperaturer påvirket også ladehastigheten.

Årets elbil-nyheter lader med svært varierende effekt. MG ZS EV byr på den laveste maks-effekten blant nyhetene med 80 kW, mens Porsche Taycan 4 Cross Turismo lader med 270 kW.

Slik fungerer ladetesten

Ladetesten blir gjort etter at bilene har kjørt aktivt på motorvei i to timer. De har så kjørt rett til ladestasjonen, uten å stå i kø og vente på plass.

  • Vi tester hvor raskt bilene lader fra 10 til 80 prosent.
  • Vi måler høyest og gjennomsnitlig effekt av det bilen mottar.
  • Alle bilene lades på Ionity med unntak av Tesla som lades på Supercharger V3.

Slik gjør vi utregningene

Utregningene for kostnader knyttet til lading er beregnet ut ifra ladekurven og forbruket registrert under elbiltesten. Prisene forutsetter at batteriet lades fra under 10 prosent og er så driftsvarmt som mulig.

Ladetiden lengre enn reklamen oppgir

Vi tester ladehastigheten til elbilene ved å kjøre bilene varme og batteriet nesten tomt. Vanligvis er det en enkel jobb om sommeren, men selv i 15 grader slet vi rett og slett med å kjøre noen av bilene varme. Dermed ladet de også saktere enn forventet.

Testen viser at det er viktig å være forberedt på at ladeeffekten kan være lavere og ladetiden lengre enn reklamen oppgir når man skal på langtur, selv om sommeren.

– Når selv vi som gjennomfører ladetesten under særdeles kontrollerte forhold, sliter med å kjøre batteriene varme - så er det jo enda vanskeligere for en familie på langtur, slår vår ladeekspert Jan Tore Gjøby fast.

KALDT SOMMERFØRE: Som regel kan man kjøre i ca. to timer før batteriene er varme, men det kjøligere sommerværet gjordet at det tok litt lengre tid.

Forvarming er perfekt for norske forhold

For at bilen skal lade effektivt, må batteriet være varmt nok. Dette var litt utfordrende å få til på en kjølig og regnfull norsk sommerdag. Som regel kreves det at man kjører bilene i høye hastigheter på motorvei i minst to timer for at batteriet skal bli varmt nok, men da må det være varmere enn det var under elbiltesten.

En snarvei til varmt batteri er om elbilen din har en funksjon for å forvarme batteriet før lading. Forvarming av batteriet er spesielt kjærkomment i land med kjøligere temperaturer, hvor det er vanskelig å få riktig temperatur i batteriet før hurtiglading.

18 av de 31 nye elbilene i sommerens test hadde denne funksjonen.

… men hvor finner vi den?

Mercedes-Benz, BMW, Kia, MG, Renault, Nio, Tesla, Polestar og Volvo er merkene i årets test som har forvarmingsfunksjon. I tillegg skal Hyundai få forvarming på de Ioniq 5 som leveres mot slutten av året.

Forvarmingen er kanskje brukervennlig i teorien, men NAF mener at funksjonen har en del å gå på i praksis.

– I de fleste biler startes forvarmingen ved at man ber bilen navigere til en spesifikk hurtigladestasjon. Å navigere til et sted i nærheten av ladestasjonen holder ikke. Her er det fort gjort å bomme og da+ vil ikke bilen starte oppvarmingen. I tillegg gir ikke bilene tilbakemelding om at forvarming av batteriet er startet – eller feilet for den saks skyld, sier vår ladeekspert.

Ladeeksperten etterlyser bedre informasjon ved bruk av funksjonen, slik at det blir enklere og mer brukervennlig å benytte seg av forvarmingen.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Porsche og Tesla er ledestjerner

Tesla og Porsche er merkene som gjør forvarming på enklest måte. I instrumentpanelet til Porsche Taycan Cross Turismo kan du følge med på batteritemperaturen, og dermed vite akkurat når batteriet er varmt nok.

I Tesla dukker det opp en beskjed som sier at forvarming er satt i gang.

Mercedes viser vei

Når forvarmingen av batteriet fungerer som det er tiltenkt, ser vi at vær og temperatur har lite å si for hvor fort bilene lader. Ta for eksempel en kikk på ladekurvene til Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC som NAF testet både i vinter og nå i sommertesten. Her ser vi at ladekurvene er tilnærmet like sommer og vinter, enda det var over 15 graders temperaturforskjell ute.

Dette er et godt eksempel på hvordan forvarming av batteriet vil kunne gjøre ladestoppene mer effektive for elbilister på langtur, både i norsk sommervær og på vinteren.

Ikke sammenlignbare ladetider

I oversikten under kan du raskt få oversikt over hvor raskt bilene lader. Disse tallene er ikke direkte sammenlignbare, da to biler kan ha ladet ulik mengde strøm på samme tid.

Denne ladetesten er best på å vise hvordan hver enkelt bil lader.

Ladekurve Mercedes-Benz EQB
Ladekurve Mercedes-Benz EQB. © NAF

Alle laderesultater

Publisert: 16. juni 2022

Sist oppdatert: 30. januar 2024

Anette Berve,

Fant du det du lette etter?