El Prix 2020:
Rimelige nykommere leverer på rekkevidde
Lyst til å kjøre 645 kilometer med elbil uten å lade? NAF og Motors elbiltest viser den faktiske rekkevidden til 29 elbiler på det norske markedet. Mange av de rimelige nykommerne imponerer.
Foto: Harald WisløffKort om rekkeviddetesten:
- Rekkeviddetest av 29 elbiler på sommerføre
- Alle testbilene, unntatt én, kjører lenger enn oppgitt rekkevidde
- Det er ikke bare premium-modellene som imponerer
«Inntil» og «opptil»
Ordene som brukes for å omtale rekkevidden til elbiler er vage. Nettopp derfor har NAF og Motor etablert en testrutine for å måle den faktiske rekkevidden til elbilene som er tilgjengelig på det norske markedet.
I vinter var det ingen av bilene som klarte oppgitt rekkevidde. Kun et par kuldegrader og sludd reduserte rekkevidden med opp mot 30 prosent sammenlignet med den offisielle rekkevidden.
Nå har vi tatt med de samme bilene på den samme testruten, for å måle hvor stor innvirkning sommertemperaturen har på rekkevidden. I tillegg har vi utvidet testen med ni nye modeller som har kommet på markedet det siste halve året. En modell er fjernet fra testrekka og vi har tatt med en etterspurt flerbruksbil.
Det betyr at vi landet på 29 elbiler som ble testet på samme dag, under like forhold på samme testrute.
Hvordan lese resultatene
Vi har målt hvordan bilene presterer sammenlignet med oppgitt rekkevidde, den såkalte WLTP-rekkevidden. De fleste produsentene oppgir en generell offisiell rekkevidde, men oppgir også rekkevidden ned på hvert enkelt utstyrsnivå. Der WLTP-rekkevidden er tilgjengelig spesifikt for testmodellen, har vi brukt denne som referanse. Hvis produsenten oppgir rekkevidde for blandet kjøring eller bykjøring har vi benyttet oss av tallene for blandet kjøring.
Nykommerne leverer
Siden vinterens test har det kommet ni nye konkurrenter på markedet. Blant dem er PSAs nye folkelige modeller; Peugeot e-208, storebroren e-2008, Opel Corsa-e og ikke minst DS 3 e-tense crossback. Alle fire holder det de lover på sommerføre uten å sprenge sin offisielle rekkevidde.
På den mer eksotiske siden stilte kinesiske Xpeng med en testmodell av G3. Denne bilen kommer til Norge til høsten. Modellen har enn så lenge kun fått estimert en WLTP-rekkevidde på 450 kilometer. I testen ble den kjørt helt tom for strøm og stoppet etter hele 506 kilometer.
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Best på papiret, men får konkurranse
I en slik test kommer man ikke unna Teslas tre modeller. På papiret har de markedets lengste rekkevidde, og samtlige gjør det bra i rekkeviddetesten. Model S LR kjørte hele 645 kilometer før den rullet inn på ladestasjonen på Otta med null kilometer igjen på batteriet. Da hadde testsjåføren kjørt fra Oslo til Dombås, over Hjerkinn og Venabygdsfjellet for så å kjøre ned til E6 igjen, nordover til Dombås og ned til Otta. 9 timer og 58 minutter med kjøring uten en eneste lading. Men det er mange andre modeller som imponerer stort i testen. Og det med en prislapp som flere føler er overkommelig.
De koreanske søsknene Kia e-Soul, e-Niro og ikke minst Hyundai Kona henger på Tesla som en irriterende klegg. Et imponerende lavt forbruk gjør at de tre modellene henger med lenge i rekkeviddetesten. Opel Ampera-e fikk en aldri så liten revansje i sommerens rekkeviddetest. Etter å ha kommet til kort i vinterens test med testens største avvik målt mot oppgitt rekkevidde, kunne den endelig rulle inn til ladestasjonen med imponerende 512 kilometer.
Alle resultater
Publisert: 30. juni 2020