Vinterdekktest 2022 (SUV): Flere dekk imponerer!
Fire forskjellige piggdekk overbeviser i Motors store vinterdekktest. Blant de piggfrie ender faktisk testen med to forskjellige vinnere.
Foto: FREDRIK DIITS WIKSTRÖM / © NAF
Kort fortalt:
- I år tester vi kun dekk til SUV-biler
- 16 SUV-dekk er testet på vinterføre – både med og uten pigger.
- Alle vinterdekkene er testet på fire forskjellige underlag.
Gå rett til resultatene for piggdekk og piggfrie dekk
De beste vinterdekkene til SUV-en
Vi i NAF-magasinet, Motor har sammen med det svenske magasinet, Vi Bilägare for første gang rettet oppmerksomheten mot SUV-dekk – en klasse som blir stadig mer aktuell ettersom de tyngre elbilene kaprer markedsandeler i høyt tempo.
Vi har testet åtte piggdekk og åtte piggfrie dekk på is og snø, og på tørr og våt asfalt. Testbilen vi brukte var Volvos kompakt-SUV, XC40 med dekkdimensjonene 235/55 R18.
Krever mer av vinterdekkene
I testen har vi kjente merker som Goodyear, Continental, Michelin og Nokian som presterer jevnt, mens de billigere utfordrerne sliter.
Dekk for tyngre og høyere biler krever nemlig mer tilpasning for å håndtere vinteren. Dette gjelder ikke bare ramme og struktur, men også tilfeller av hardere gummiblandinger sammenlignet med tidligere tester.
Fire forskjellige piggdekk scorer høyt i testen, og et dekk flopper fullstendig. Blant de piggfrie dekkene er det en nykommer som pekes ut som vinner, men testen ender faktisk med to vinnere.
Se resultatene lenger ned
Billig-dekk sliter i testen
Allerede før vi kjørte en eneste meter merket vi forskjeller mellom premium-produsentene og de billigere utfordrerne. De store navnene har dekk med et jevnt piggutstikk over hele dekket, mens monteringen sprer seg desto mer etter hvert som prisen synker.
Maxxis sine dekk manglet pigger allerede ved levering fra fabrikken, mens Falken hadde flere pigger som satt skjevt og etter bare 50 mil hadde dekket allerede mistet pigger. Da alle testdisipliner var ferdigkjørt, konkluderte vi dessverre med å diske Falkens dekk fra hele testen, selv om dekkene poengmessig fikk en fin femteplass.
Vanskeligere å gjenvinne kontrollen når grepet er tapt
De fleste norske bilister velger å kjøre på friksjonsdekk. Disse dekkene har en lengre glidefase før festet kommer, sammenlignet med det mekaniske grepet pigger gir. Med SUV-dimensjoner er denne glidefasen merkbart lengre.
Tyngre biler og stivere dekk gjør det vanskeligere for deg som sjåfør å gjenvinne kontrollen når grepet er tapt. Dette er viktig å ha i mente når du kjører en SUV med firehjulsdrift.
MEDLEMSFORDEL
Trenger bilen din nye dekk?
Som NAF-medlem får du rabatter på dekk, dekkhotell, felger med mer hos Dekkmann.
Finn det beste vinterdekket for deg
Husk at det ikke finnes ett dekk som er best på alt. I testen ser vi at Michelin, Nokian og Falken fokuserer mest på vintergrep, mens Goodyear og Kumho prioriterer barmarksegenskapene.
Continental presterer jevnt på både is og asfalt, uten å være best på noe. Det beste kjøpet for deg avhenger av dine prioriteringer. Studer testresultatene for å finne det dekket som passer ditt behov og din vinter best.
Slik kommer årets vinterdekk ut:
Piggdekk:
Piggfrie dekk:
Publisert: 14. oktober 2022
Sist oppdatert: 29. april 2024
Nils Svärd/Peter Raaum,