Sommerdekktest 2021: Historisk vinner i dekktest
For første gang er det et av de rimelige budsjettdekkene som stikker av med seieren i Motors dekktest. Maxxis Premitra HP5 fikk flest poeng.
Dekktest på tørt underlag.
Foto: Fredrik Diits Vikström Vi Bilägare
Kort fortalt:
- Vi har testet åtte ulike dekk i dimensjonen 225/45 R17
- Dekkene vi tester er alt fra kjente merker til billigsegmentet
- Alle dekk som selges i EU/EØS må merkes fra 1. mai 2021
Gå rett til resultatene for dekktesten
Åtte sommerdekk er testet
I samarbeid med det svenske magasinet Vi Bilägare har vi testet åtte ulike dekk i dimensjonen 225/45 R17, som passer mange populære bilmodeller.
Testen ble utført ved Mireval Proving Grounds, like vest for den franske studentbyen Montpellier, i begynnelsen av oktober. Temperaturen lå stabilt like under 20 grader – som på en nordeuropeisk sommerdag.
Dekkene ble testet med gjentatte repetisjoner og poengsatt i 10 ulike kategorier. Du kan lese resultatene i de enkelte testkategoriene her.
Slik kommer sommerdekkene ut:
Sommerdekktest på vått underlag
Fra 1. mai 2021 må nye dekk merkes
Nytt av året er at alle dekk som selges i EU/EØS må merkes med informasjon om drivstofforbruk, våtgrep og dekkstøy (utenfor bilen). Fra 2021 vil produktinformasjonen oppdateres med et tydeligere design, samt en QR-kode som man kan scanne med en mobiltelefon for å få mer detaljert informasjon.
En annen nyhet er at man introduserer en ny is-merking på vinterdekk som skal hjelpe kundene å skille mellom nordiske piggdekk/piggfrie dekk og kontinentale vinterdekk.
For rullemotstand og bremselengder anvender man et bokstavsystem der A er best og E er dårligste.
Beregningen av drivstofforbruk baserer seg på at man måler rullemotstand. Forskjellen mellom A og E er ca. 0,6 liter/100 km.
Grep på våt vei angis for bremsing fra 80 til 0 km/t. Fra A til B øker bremselengden med tre meter, fra B til C med ytterligere fire og E kan ha opptil 12 meter lengre bremsestrekning enn et A-merket dekk. Mellom beste og dårligste klassifisering (hhv. A og F) er forskjellen 18 meter.
På den oppdaterte informasjonsetiketten kommer dessuten støynivået til å rangeres i bokstavkategorier – fra A til C – i tillegg til den eksakte dB-målingen. Støymerkingen baserer seg på veistøyen målt utenfor bilen når den kjører forbi.Den nye dekkmerkingen gjelder fra 1. mai 2021.
Les også:
Publisert: 24. mars 2021
Sist oppdatert: 30. november 2023
Nils Svärd/Peter Raaum,