sommerdekktest 2019: Continental tar fire førsteplasser!
Vinnerdekket i Motors store sommerdekktest gjør et mageplask når det kommer til vannplaning, men er likevel det beste sett under ett.
Bil forfra mellom sjikaner.
© NAF
Kort fortalt om Motors dekktest:
- Continental og Nokian er best blant dyre dekk
- Gode piggfrie dekk er ikke i nærheten av sommerdekk på sommerføre
- Billige sommerdekk sliter på vått føre
Gå rett til resultatene for dekktesten
Vinterdekk med i sommerdekktesten
Testen vi presenterer i sommer er todelt. For det første har testet sju premiumdekk og sammenholdt dem med et dekk laget for våte, europeiske vinterveier. Det er strengt tatt et vinterdekk med langt mer sporty egenskaper enn vi oftest velger her oppe i nord. Like fullt faller det fullstendig gjennom mot sommerdekkene i noen viktige disipliner.
Test av billige dekk
For det andre har vi supplert med en test av budsjettdekk. Disse er testet på et tidligere tidspunkt og under litt andre klimatiske forhold enn premium-testen, så testene er ikke direkte sammenliknbare.
Men som en pekepinn på disse dekkenes nivå, er budsjett-testen supplert med dekket som magasinet Vi Bilägare kåret til det aller beste sommerdekket i 2018.
Dette er resultatlisten for premiumdekkene:
Blant premiumdekkene topper sjette generasjon av et dekk som alltid har hevdet seg godt i tester, nemlig Continental PremiumContact. «PC6» topper i fire av de 10 delkategoriene, men får betydelig svakere karakter i de to vannplaningstestene.
Finske Nokian Hakka Blue 2 er best på våt asfalt, men er så vidt mye svakere enn Continental-dekket på tørt føre at det bare holder til annenplass.
Vinterdekket havner desidert sist, selv om det presterer brukbart i enkelte disipliner på vått føre. På tørr asfalt er bremselengden farlig lang.
Dette er resultatlisten for de billigere dekkene
Budsjettdekkene klarer seg brukbart i godvær og på tørr asfalt, og du kan selvfølgelig spare en del penger på å velge lavprisdekk framfor premium.
Men på våt asfalt blir forskjellene ofte dramatiske.
Premiumdekket fra Continental som vi har brukt som referansedekk, bremser fra 100 km/t til full stopp på 54,67 meter. Gjennomsnittet for de billigere alternativene er drøyt 66 meter. Aller dårligst er kinesiske Goodride som stopper på 74 meter. Det innebærer at når bilen med Continental-dekket stanser, så suser Goodride forbi i 50 km/t!
Motor har forøvrig byttet samarbeidspartner på dekktesten fra i år, og presenterer årets dekk i samarbeid med svenske Vi Bilägare – som er Nordens kanskje mest anerkjente bilmagasin.
Publisert: 25. mars 2019
Sist oppdatert: 30. november 2023
Nils Svärd/Peter Raaum,