XPeng P7
P7 er flaggskipmodellen til kinesiske XPeng og den strømlinjeformede sedanen har sine likhetstrekk med en viss pioneer på elbilmarkedet. Modellen hevdes å være en av verdens mest teknologisk avanserte.
El Prix sommer 2023
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
P7 er klargjort for autonom kjøring og en rekke ultralydssensorer, radarer og kameraer er det som gjør førerassistentssystemet XPILOT 2.5 til noe av det ledende på markedet. Batterikapasiteten på modellen er 80 kWt og bilen kan leveres med bakhjulstrekk og firehjulsdrift. Rekkevidden er henholdsvis 530 km og 470 km etter WLTP-standarden.
Fordeler
Stillegående på piggfri vinterdekk
Elektrisk justering og ventilasjon på forseter, varme på bakseter
Minimal krenging gjennom svinger
Mye bil for pengene
Ulemper
Mer støyende på sommerdekk
Litt agressiv filskiftevarsler
Dårlig DAB-radio og lysteknologi
Smal og høy bagasjeromåpning
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
XPeng P7 lader med CCS-kontakt, og skal ifølge produsenten bruke 48 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent. Den høyeste effekten P7 lader med er oppgitt å være 90 kW.
XPeng P7
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
På vintertesten brukte vi 1 time, 2 minutter og 59 sekunder på å lade fra 5 til 80%. Høyeste effekt vi målte var 65 kW ved 60%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 56 kW. Vintertesten ble utført i temperatur på 0 grader.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Netto batteripakke
80 kWh
Pris for testbil
0 kr
Rekkevidde (WLTP)
470 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
XPeng P7 lader med CCS-kontakt, og skal ifølge produsenten bruke 48 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent. Den høyeste effekten P7 lader med er oppgitt å være 90 kW.
XPeng P7
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 54 minutter på å lade fra 3 til 80%. Da hadde vi mottatt 61,7 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 79 kW ved 44%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 70 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Netto batteripakke
80 kWh
Pris for testbil
0 kr
Rekkevidde (WLTP)
470 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
XPeng P7 lader med CCS-kontakt, og skal i følge produsenten bruke 29 minutter på å lade til 80 prosent. Høyeste effekten bilen lader med er oppgitt å være 175kW.
XPeng P7
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommerens test brukte vi 25 minutter og 30 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 72,1 kWt. Høyeste effekt vi registrerte var 189 kW.
Om testbilen
Chassis
Sedan
Netto batteripakke
82.7 kWh
Pris for testbil
515 250 kr
Rekkevidde (WLTP)
505 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
19.2 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 440 liter
- Bagasjerom foran: 66 liter i tidligere modeller. I nyere modeller er det ikke bagasjerom foran.
Bagasjeromsstørrelsen i XPeng P7 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
89 cm
Gulv lengde
109 cm
Høyde opp til setekant
43 cm
Åpning bredde
95 cm
Åpning høyde
46 cm
Om testbilen
Chassis
Sedan
Bagasjerom bak
440 liter
Nyttelast
430 kg
Egenvekt uten fører
2065 kg
Tillatt totalvekt
2570 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?