Volvo C40
Volvo C40 er den andre elektriske modellen fra den svenske bilprodusenten og bilen er praktisk talt den samme som forgjenger XC40. Forskjellen at taklinjen er lagt lavere i bakkant for å gi den et litt mer sportslig preg.
El Prix vinter 2024
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
C40 er bygd på samme drivlinje som XC40 og Polestar 2 og det er dermed bare utseendet som skiller dem. Bilen har en batterikapasitet på 75 kWt og en rekkevidde på 418 km etter WLTP-standarden. Den eneste merkbare forskjellen mellom XC40 og C40 annet enn designet er et noe mindre bagasjerom.
Med en maksimal motoreffekt på 300 kW og et dreiemoment på opp til 660 nm er det mer enn nok kraft i denne bilen for de som ønsker en SUV med litt ekstra under panseret.
Fordeler
God sikt framover og til siden
Bra plass til to voksne i baksetet
Markedets beste betjening av fartsholder
Ulemper
Har ikke bakvisker
Mer dekkstøy enn de fleste
En tanke utdatert interiør
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Volvo C40 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 32 minutter på å lade 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten C40 skal lade med er oppgitt å være inntil 150 kW.
Volvo har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i Google Maps integrert i bilen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.
Volvo C40
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
På vinteren brukte vi 39 minutter og 12 sekunder på å lade fra 3 til 80%. Da hadde vi mottatt 68,44 kWt. Høyeste effekt vi målte var 152 kW ved 15%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 98 kW. Vintertesten ble utført i temperatur på 0 grader.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
78 kWh
Pris for testbil
545 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
437 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Volvo C40 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 32 minutter på å lade 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten C40 skal lade med er oppgitt å være inntil 150 kW.
Volvo har lagt inn mulighet for forvarming av batteriet før hurtiglading. Dette sikrer varmt batteri før lading - og dermed raskere lading. Ved å plotte inn ladestasjonen som en destinasjon i Google Maps integrert i bilen, starter bilen automatisk forvarming av batteriet når du nærmer deg ladestasjonen.
Volvo C40
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 36 minutter og 32 sekunder på å lade fra 5 til 80%. Da hadde vi mottatt 66,3 kWt. Den høyeste effekten vi målte var 150 kW ved 10%. Den gjennomsnittlige ladeeffekten var 107 kW. Sommertesten ble utført i temperatur på 15 grader.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
78 kWh
Pris for testbil
545 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
437 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Volvo C40
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Volvo C40 Recharge ladet fra 10 til 80 prosent på 30 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
79 kWh
Pris for testbil
618 815 kr
Rekkevidde (WLTP)
572 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.5 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 413 liter
- Bagasjerom foran: 31 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Volvo C40 Recharge oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
91 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
92 cm
Åpning høyde
63 cm
Frunk bredde
78 cm
Frunk høyde
20 cm
Frunk lengde
32 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
413 liter
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2185 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1800 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
92% beskyttelse i kollisjon
Barn
89% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
70% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 89% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?