Volkswagen ID.3
ID.3 var den første modellen ut fra rullebåndet i den nye generasjonen MEB-elbiler fra Volkswagen.
El Prix vinter 2022
El Prix sommer 2021
El Prix vinter 2021
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Modellen blir levert med tre forskjellige batteristørrelser, hvor den minste har en rekkevidde på 330 km(WLTP) og den største har en rekkevidde på 550 km(WLTP).
Bilen har et moderne utseende, samtidig som den har beholdt de velkjente Volkswagen formene. Målet til Volkswagen er nok at modellen skal være en slags erstatning for e-golf og har dermed blitt en relativt populær bil her til lands.
Fordeler
Utsøkt kjørekjøreposisjon og oversikt
Klasseledende kjøreopplevelse
Annenhåndsverdi
Ulemper
Støy fra 80 km/t
Middels vinterrekkevidde
Ingen frunk
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
76
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
To varianter ble testet denne sesongen
Volkswagen ID.3 1st Plus lader med CCS-kontakt, og skal bruke en drøy halvtime på å lade til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten ID.3 lader med er oppgitt å være 100kW.
Volkswagen ID.3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
- Under sommertesten brukte ID.3 1st Plus drøyt 35 minutter å lade fra 9-80 prosent. Ladetiden fra 10-80 prosent er beregnet til drøye 34 minutter.
- Høyeste effekt under ladetesten var 103 kW. Det er 3 kW høyere enn oppgitt maksimal effekt for bilen.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
58 kWh
Pris for testbil
342 400 kr
Rekkevidde (WLTP)
418 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.8 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Volkswagen ID.3 1st Plus ladet til 80 prosent på en halvime under vintertesten i 2021.
Volkswagen ID.3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
ID.3 lader med CCS-kontakt, og skal bruke en drøy halvtime på å lade til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten ID.3 lader med er oppgitt å være 100kW.
Merk at testmodellen vi benyttet ikke hadde siste programvareoppdatering per 3. mars 2021.
Under vinterens test brukte vi ganske nøyaktig 30 minutter på å lade bilen fra 10-80%. Høyeste effekt vi målte var faktisk 104 kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
58 kWh
Pris for testbil
394 500 kr
Rekkevidde (WLTP)
418 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.8 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
ID.3 Pro S lader med CCS-kontakt, og skal bruke 38 minutter på å lade fra 5 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten ID.3 Pro S lader med er oppgitt å være 125 kW.
Volkswagen ID.3
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
I vinterentesten 2022 brukte vi 38 minutter og 34 sekunder på å lade bilen fra 8 til 80 prosent. Ladetiden fra 10-80 prosent var 36 minutter.
Da hadde vi mottatt 58,60 kWt. Den høyeste effekten vi registrerte var 124 kW ved 29 prosent.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Netto batteripakke
77 kWh
Pris for testbil
413 200 kr
Rekkevidde (WLTP)
539 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.2 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 385 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Volkswagen ID.3 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
84 cm
Høyde opp til setekant
59 cm
Åpning bredde
101 cm
Åpning høyde
78 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
385 liter
Nyttelast
466 kg
Egenvekt uten fører
1719 kg
Tillatt totalvekt
2260 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2020)
5/5
Voksne
87% beskyttelse i kollisjon
Barn
89% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
71% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 88% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?