Tesla Model Y
Tesla Model Y er storebroren til Model 3. Model Y ble raskt en favoritt i Norge, særlig som familiebil, og har slått flere salgsrekorder.
El Prix sommer 2024
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Tesla Model Y kommer i tre utgaver; Performance og Long Range, som har firehjulsdrift, og en utgave med bakhjulsdrift. Model Y ble raskt en av Norges mest populære biler etter at den kom til Norge første gang i 2021.
Årsaken til populariteten skyldes trolig at bilen oppfyller mange kriterier, med lang rekkevidde, rask lading, stor bagasjeplass, en bra app, i tillegg til mulighet for firehjulsdrift, tilhengerfeste og takboks. Prisen er også gunstig sammenlignet med relevante konkurrenter.
Fordeler
Lang rekkevidde og lavt forbruk
God bagasjeplass
Fordelaktig pris
Ulemper
Dårlig svingradius
Begrenset sikt bakover gjennom smalt bakvindu
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
83
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Tesla Model Y
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Tesla Model Y Long Range Dual Motor ladet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter under sommertesten 2022.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
74 kWh
Pris for testbil
534 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
533 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.9 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Tesla Model Y
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Tesla Model Y Long Range Dual Motor ladet fra 10 til 80 prosent på 34 minutter under vintertesten 2022.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
75 kWh
Pris for testbil
534 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
533 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
16.9 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Tesla Model Y RWD Standard Range
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Tesla Model Y Standard Range ladet fra 10 til 80 prosent på 25 minutter under sommertesten 2023.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
441 844 kr
Rekkevidde (WLTP)
455 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.7 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
Tesla Model Y LR RWD
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Tesla Model Y ladet fra 10 til 80 prosent på 32 minutter og 39 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Utstyrsnivå
Ja
Chassis
Sport Utility Vehicle
Pris for testbil
472 196 kr
Rekkevidde (WLTP)
600 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
15.5 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 854 liter
- Bagasjerom foran: 117 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Tesla Model Y oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
95 cm
Gulv lengde
108 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
99 cm
Åpning høyde
69 cm
Frunk bredde
72 cm
Frunk høyde
36 cm
Frunk lengde
35 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
854 liter
Nyttelast
315 kg
Egenvekt uten fører
1981 kg
Tillatt totalvekt
2371 kg
Hengerfeste
Ja
Tilhengervekt
1600 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
97% beskyttelse i kollisjon
Barn
87% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
82% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 98% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?