Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Mellomklasse, Budsjett

Peugeot E-308

Peugeot e-308 er en helelektrisk utgave av suksessen 308. Med unntak av felgene vil den elektriske versjonen være identisk med hydbridutgavene av 308.

El Prix sommer 2024

El Prix vinter 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Modellen leveres med en batterikapasitet på 51 kWt netto og dermed en rekkevidde på 400 kilometer - forbruket på 12,7 kWt pre 100 kilometer gjør den til en av de aller mest effektive bilene på markedet. Bilen legger seg i kompaktklassen og vil konkurrere med blant andre Volkswagen ID.3 og Tesla Model 3.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

Bilprodusenten oppgir at Peugeot E-308 SW lader fra 20 til 80 prosent på ca. 30 minutter. Vi oppfordrer alle bilprodusenter til å oppgi ladetid fra 10 til 80 prosent, slik at det blir enklere for forbrukere å sammenligne.

el prix Sommer 2024

Peugeot E-308 SW

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
Kommer
Maks effekt
100 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
29 min
Maks effekt
104 kW (+4%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Peugeot e-308 SW ladet fra 10 til 80 prosent på 29 minutter og 7 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

Stasjonsvogn

Netto batteripakke

51 kWh

Pris for testbil

413 300 kr

Rekkevidde (WLTP)

405 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

15.3 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 548 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Peugeot e-308 SW oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

102 cm

Gulv lengde

101 cm

Høyde opp til setekant

46 cm

Åpning bredde

101 cm

Åpning høyde

69 cm

Om testbilen

Chassis

Stasjonsvogn

Bagasjerom bak

548 liter

Nyttelast

384 kg

Taklast

70 kg

Egenvekt uten fører

1716 kg

Tillatt totalvekt

2175 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller