Nissan Leaf
Første generasjon LEAF er den mest solgte elbilen i Norge. Nå er folkets favoritt tilbake i to nye versjoner med større batteri og nye funksjoner. En rekkevidde på opptil 385 km gjør de nye modellene enda mer attraktive på det norske markedet.
El Prix sommer 2020
El Prix vinter 2020
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Nissan har lansert en ny utgave av LEAF som kommer i to versjoner; LEAF som har en batterikapasitet på 40 kWh og LEAF e+ som har en batterikapasitet på 62 kWh.
Nye LEAF har et såkalt Pro Pilot system, som under gode forhold både kan styre, akselererer og bremse bilen under kjøring på motorvei.
Den kan kjøres mesteparten av tiden med bruk av bare gasspedalen. Bilen har fortsatt en bremsepedal, men denne trenger du bare å bruke i nødsituasjoner.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
To varianter ble testet denne sesongen
Nissan LEAF brukte 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent i vår ladetest i vinter.
Nissan Leaf
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Alle Nissan sine modeller lader med CHAdeMO-kontakt. Nissan LEAF 40 kWt kan lade med 50 kW og skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent.
Under sommertesten brukte vi 54 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
304 500 kr
Rekkevidde (WLTP)
270 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Nissan LEAF brukte 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent i vår ladetest i vinter. I sommertesten opplevde vi overoppheting av batteriet og såkalt "rapidgate":
Nissan Leaf
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Alle Nissan sine modeller lader med CHAdeMO-kontakt. Nissan LEAF 40 kWt kan lade med 50 kW og skal bruke 60 minutter på å lade til 80 prosent.
Under sommertesten brukte vi 54 minutter på å lade fra 7 til 80 prosent, mens under vintertesten brukte vi 40 minutter på å lade fra 9 til 79 prosent.
Og nei, vi har ikke skrevet feil og blandet vinter og sommertesten. Derimot opplevde vi Nissan LEAF sitt store ankepunkt, nemlig såkalt "rapidgate".
Nissan omtaler dette på sine nettsider i liten skrift hvor de skriver: "Nissan Leaf utstyrt med sikringstiltak for å beskytte batteriet under gjentatte hurtigladinger på kort tid. Ladetiden ved gjentatte hurtigladinger kan øke hvis batteritemperaturen aktiverer teknologien som beskytter batteriet."
Vi hadde allerede fulladet bilen en gang tidligere på dagen, da med full effekt. Under ladetesten derimot registrerte vi derfor kun 30 kW, et typisk tegn på at bilen struper effekten for å skåne batteriet mot overopphetning.
Det betyr et langt og tregt ladestopp.
På vinteren derimot, eller ved første ladestopp, lader bilen jevnt og stabilt i starten, men effekten faller brått etter 30 minutter.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
304 500 kr
Rekkevidde (WLTP)
270 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.6 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Bagasjerom i Nissan Leaf (første modell)
- Bagasjerom bak: 350 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Nissan Leaf oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
62 cm
Høyde opp til setekant
64 cm
Åpning bredde
100 cm
Åpning høyde
82 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
350 liter
Nyttelast
340 kg
Taklast
35 kg
Egenvekt uten fører
1580 kg
Tillatt totalvekt
1995 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?