Nissan Ariya
Nissan Ariya er den nye storsatsningen til Nissan på elbilmarkedet. Ariya er en crossover coupee som ifølge Nissan skal ha en rekkevidde på opp mot 500 km, samt mulighet for firehjulstrekk og en forbedret versjon av Nissans egne ProPILOT system.
El Prix vinter 2024
El Prix sommer 2023
El Prix vinter 2023
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Nissan Ariya leveres med to forskjellige batteripakker (63 kWh og 87 kWh) og kommer i fem forskjellige varianter, med både firehjulstrekk og performance varianter tilgjengelig. Ariya er utstyrt med e-Pedal som gjør det mulig å akselerere og bremse ved hjelp av kun en pedal.
Ariya er en av ytterst få helelektriske modeller som har en knapp på dashbordet som kan gjøre batteriet klar for lading opp til 30 minutter før ankomst til ladestasjonen, når det i tillegg er en ladeeffekt på opp til 130 kW så er det ingen tvil om at Nissan har tatt lading alvorlig når de designet denne bilen.
Det bør nevnes at Ariya blir den første modellen fra Nissan som gjennomfører hurtiglading via CCS-standarden og kan tolkes som starten på en utfasing av chademo-laderne som LEAF-eiere står i kø for landet rundt.
Fordeler
Høy komfort
God rekkevidde
Lavt støynivå
Ulemper
Mindre bagasjerrom enn Leaf
Forhjulstrekk med tung batteripakke bak
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
79
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Nissan Ariya
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
87 kWh
Pris for testbil
516 995 kr
Rekkevidde (WLTP)
533 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
18.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Nissan Ariya
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Nissan Ariya e-4ORCE 87 kWh ladet fra 10 til 80 prosent på 35 minutter under vintertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
Sport Utility Vehicle
Netto batteripakke
87 kWh
Pris for testbil
543 512 kr
Rekkevidde (WLTP)
498 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.4 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 468 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Nissan Ariya oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
110 cm
Gulv lengde
95 cm
Høyde opp til setekant
45 cm
Åpning bredde
109 cm
Åpning høyde
67 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
468 liter
Nyttelast
355 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2100 kg
Tillatt totalvekt
2530 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
750 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
86% beskyttelse i kollisjon
Barn
89% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
74% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 93% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?