Mazda MX-30

Mazda MX-30 er en crossover mellom SUV og sedan. Bilen har en batteripakke på 35,5 kWh og en rekkevidde på 200 kilometer.

El Prix vinter 2021

El Prix sommer 2021

Testet av

Mazda MX-30 © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

MX-30 er en relativt kortreist kompakt SUV, som størrelsesmessig ligger i samme klasse som Hyundai Kona. Modellen har derimot en mindre batteripakke og legger seg dermed i samme prisklasse som Opel Corsa e, Peugeot e-208 og Honda e.

Modellen er ikke nødvendigvis den beste familiebilen pågrunn av plassbegrensinger, men det er en bil som gir god valuta for pengene og har høstet skryt for flott design og en god kjørefølelse.

Mazda MX-30 selges også med en bensindrevet rekkeviddeforlenger.

Fordeler

  • Svært lite dekkstøy

  • Gode framseter

Ulemper

  • Klønete mekanisme for bakdørene – spesielt på trange parkeringsplasser

NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.

78

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

el prix Sommer 2021

Mazda MX-30

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
37 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
43 min (+6min)
Maks effekt
36 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (2-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

MX-30 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 37 minutter på å lade 20-80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten MX-30 skal lade med er oppgitt å være 40 kW.

Under sommertesten brukte vi 43 minutter og 57 sekunder på å lade fra 2-80%. Da hadde vi mottatt 23,07 kWt. Høyeste effekt vi målte var 36 kW.

Om testbilen

Chassis

SUV

Pris for testbil

249 000 kr

Rekkevidde (WLTP)

200 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

19 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 366 liter
  • Bagasjerom foran: Nei

Bagasjeromsstørrelsen i Mazda MX-30 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

100 cm

Gulv lengde

79 cm

Høyde opp til setekant

48 cm

Åpning bredde

91 cm

Åpning høyde

71 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

366 liter

Nyttelast

399 kg

Taklast

75 kg

Egenvekt uten fører

1645 kg

Tillatt totalvekt

2119 kg

Hengerfeste

Nei

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2020)

5/5

Voksne

91% beskyttelse i kollisjon

Barn

87% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

68% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 73% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller