Maxus Euniq6
Maxus Euniq6 er den andre personbilen til Maxus på det norske elbil-markedet. Euniq6 er en SUV med grei rekkevidde og gunstig pris.
El Prix vinter 2023
El Prix sommer 2022
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Euniq6 har en oppgitt rekkevidde på 354 km og en batterikapasistet på 70 kWt netto - noe som gjør denne modellen til et bra alternativ for de som ønsker en SUV uten at det tærer for hardt på lommeboka.
Fordeler
God pris
Stort bagasjerom (men lav nyttelast)
Utstyrsnivå
Ulemper
Kort rekkevidde
Dårlig fremkommelighet om vinteren
Svak komfort
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Maxus Euniq6 brukte rett i underkant av 47 minutter på å lade fra 6 til 80% i sommerens ladetest.
Maxus Euniq6
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Maxus Euniq 6 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 35 minutter på å lade fra 30 til 80 prosent, ifølge produsenten. Den høyeste effekten Euniq 6 lader med er oppgitt å være 80 kW.
Under ladetesten sommeren 2022 brukte Euniq 6 46 minutter og 54 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent. Totalt mottok bilen 50 kWt i løpet av ladeøkten. Høyeste effekt var 70 kW og gjennomsnittlig effekt 65 kW. Dette er noe under maksimal effekt produsenten oppgir, men som vi kan se av ladekurven ovenfor holder Euniq 6 nokså jevn effekt i nesten hele ladeøkten.
Temperatur under sommertesten var rundt 15 grader.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
70 kWh
Pris for testbil
419 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
354 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
21 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 754 liter
- Bagasjerom foran: Nei
Bagasjeromsstørrelsen i Maxus Euniq6 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
103 cm
Gulv lengde
105 cm
Høyde opp til setekant
49 cm
Åpning bredde
107 cm
Åpning høyde
81 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
754 liter
Egenvekt uten fører
1900 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?