Hyundai IONIQ Electric
Hyundai IONIQ var starten på en suksesshistorie for Hyundai i Norge - den populære elbilen kom etter hvert i ny versjon, med større batteri og dermed lengre rekkevidde.
El Prix sommer 2020
El Prix vinter 2020
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Den vanlige hybridutgaven og den originale elektriske utgaven har begge vært på veien en god stund, men nå har Hyundai kommet med en overhaling av den populære modellen. Med en 38,3 kWh batterikapasitet og rekkevidde på 311 km etter WLTP-standarden er den nye utgaven et hakk bedre enn den forrige, slik det bør være!
At Forbrukerrådet har kåret garantien til Hyundai både på bilen og batteriet til en av de beste, er selvfølgelig også positivt når valget skal tas.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Nye Hyundai IONIQ har bedre rekkevidde enn forrige generasjon, men lader betydelig saktere og sliter med å få opp effekten i vinterkulden.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
IONIQ lader med CCS-kontakt og Hyundai oppgir ikke effekten IONIQ lader med på sine nettsider, men at den skal bruke under 60 minutter – hvis vi velger en lader som gir mer enn 50 kW.
I vintertesten kom vi aldri over 35 kW, og effekten falt brått mot slutten og avsluttet på 14 kW. Det er helt tydelig at selv om vi ladet etter alle kunstens regler, slet vi med å få batteriet varmt så det lader mer effektiv i kuldegrader.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
307 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
311 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
13.8 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Nye Hyundai IONIQ har bedre rekkevidde enn forrige generasjon, men lader betydelig saktere og sliter med å få opp effekten i vinterkulden.
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under sommertesten brukte vi 53 minutter og 49 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent, mens under vintertesten vi brukte 65 minutter på å lade fra 8 til 82 prosent.
Sommertesten gikk bedre for Ioniq enn vintertesten. I sommertesten lå vi mellom 42 og 47 kW frem til 50 prosent SOC. Allerede mellom 50 og 55 prosent SOC falt effekten til 36 kW.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
307 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
311 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
13.8 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?