Audi e-tron GT
Audi e-tron GT er flaggskipet til Audi i sportsbilsegmentet av elbilmarkedet. Dette er en bil for deg som verdsetter kjøreegenskaper og har råd til å betale for det.
El Prix vinter 2022
El Prix sommer 2021
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Audi e-tron GT deler plattform, batteripakke og drivlinje med konsern-søsken Porsche Taycan - noe som forteller litt om hva slags bil dette er. Med en motorkraft på 646 hk /830 nm er RS e-tron GT den kraftigste Audi-modellen noensinne. Bilen leveres selvfølgelig med med quattro firehjulsdrift.
e-tron GT kommer i to versjoner - standardversjonen med en rekkevidde på 483 km(WLTP) og RS e-tron GT med en rekkevidde på 465 km(WLTP). GT er også blant de modellene som kan hurtiglades raskest, med opptil 270 kW på Ionity hurtigladere.
Fordeler
Upåklagelige kjøreegnskaper
Ulemper
Ikke veldig praktisk
Dyr bil
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
74
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Audi e-tron GT er en av elbilene som har forvarming av batteri før lynlading. Dette er med på å sikre god ladeeffekt også i kuldegrader.
På vintertesten brukte vi 19 minutter og 32 sekunder på å lade fra 9 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 62,3 kWt. Høyeste effekt vi målte var 257 kW.
Audi e-tron GT
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Chassis
Kupé
Pris for testbil
988 220 kr
Rekkevidde (WLTP)
463 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Sommerens test brukte vi 20 minutter og 57 sekunder på å lade fra 3 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 70 kWt.
Den høyeste effekten vi registrerte var 264 kW. e-tron GT starter sterkt, og oppnår tidlig i ladeøkten 233 kW. Vi registrerte maks effekt ved 30 prosent, og etter det falt effekten sakte, men sikkert. Effekten falt ikke under 100 kW før ved 85 prosent.
Audi e-tron GT
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Om testbilen
Chassis
Kupé
Pris for testbil
988 220 kr
Rekkevidde (WLTP)
463 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
20.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
Vi har målt størrelsen på bagasjerommet i Audi e-tron GT i centimeter.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
90 cm
Gulv lengde
104 cm
Høyde opp til setekant
40 cm
Åpning bredde
90 cm
Åpning høyde
44 cm
Frunk bredde
55 cm
Frunk høyde
45 cm
Frunk lengde
39 cm
Om testbilen
Chassis
Kupé
Bagasjerom bak
405 liter
Nyttelast
455 kg
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2310 kg
Tillatt totalvekt
2840 kg
Hengerfeste
Nei
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?