Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Bilde av Sinsenkrysset

Dette betyr bilavgiftene for deg:

Hvor mye betaler du i bilavgifter?

I 2025 skal staten ta inn rundt 44 milliarder kroner i bilavgifter og bompenger. Vi tar kampen mot økte avgifter for deg som har bil. Her ser du hvilke bilavgifter du betaler i dag.

© NAF

Kort fortalt:

  • Norge har avgifter på kjøp av nybil og bruktbil, på eie av bil, og bruk av bil.
  • I 2025 forventer staten å ta inn om lag 44 milliarder kroner i bilavgifter og bompenger.

Bompenger

Bompenger er en avgift på bruk av bil på bestemte strekninger eller inn til byer. Hvor høye bompengene er, og om du også må betale rushtidsavgift, varierer fra bom til bom. For 2024 er prognosen på hele 16 milliarder kroner. For 2025 er er det anslått at bilistene skal bidra med 15,4 milliarder kroner.

CO2-avgift

Siden man slipper ut CO2 når man brenner bensin og diesel, er det CO2-avgift både på kjøp av nye bensin- og dieselbiler, og i avgiften du betaler på drivstoff.

Salget av biler med fossilt brensel går stadig ned. I 2025 (fra 1 .april) vil regjeringen kreve inn CO2-avgift på kjøp av nye biler for alle med utslipp over 60 g/km, fremfor 70 g/km som i dag.

Du betaler også CO2-avgift på drivstoff. Avgiften er laget med mål om å sette lik pris på alle CO2-utslipp. Det er et omforent politisk mål at CO2-avgiften skal øke til 2000 kroner tonnet i 2030.

I 2025 vil avgiften på drivstoff bli om lag den samme som i 2024. Fortsatt vil regjeringen straffe elbilister med høyere trafikkforsikringsavgift enn bensin- og dieselbiler.

Elavgift

Stadig flere biler går på strøm, enten som rene elbiler eller som ladbare hybridbiler. Elavgiften er en skatt for at staten skal få inn penger på strømforbruk, en såkalt fiskal avgift.

Engangsavgift

Engangsavgiften ble opprinnelig innført i 1955 som et midlertidig tiltak for å begrense «valutaforbruket». I dag brukes den til å skaffe penger til staten og stimulere til at flere kjøper biler med lave utslipp. Avgiften settes ut ifra vekten på bilen og hvor mye utslipp av CO2 og NOx (nitrogenoksider) bilen har. Se over.

Elbiler har fått engangsavgift gjennom en ny vektkomponent for alle biler på 12,50 per kilo over 500 kilo.

Merverdiavgift

I utgangspunktet er det merverdiavgift (moms) på alle varer og tjenester du kjøper. På fossil- og hybridbiler har det vært merverdiavgift på 25 prosent lenge. Nå er det moms på kjøpsbeløpet for elbiler over 500 000 kroner. Les mer her. Grensen på 500 000 kroner står fast ut 2026.

Omregistreringsavgift

Et av unntakene fra merverdiavgift er kjøp av bruktbil, siden den ikke er en ny vare. Derfor innførte staten en omregistreringsavgift på salg av bruktbiler. Denne avgiften er kun til for å skaffe inntekter til staten. Avgiften varierer med alderen på bilen og vekten dens. Det er også omregistreringsavgift også på elbil.

Trafikkforsikringsavgift

Årsavgiften ble innført i 1917 som en midlertidig skatt på luksus. Den finnes fremdeles, for i 2018 ble den omgjort fra å være en avgift på å eie bil til en avgift på obligatorisk ansvarsforsikring på bil.

Avgiften kreves nå inn av forsikringsselskapet på samme faktura som forsikringen.

Veibruksavgift

Veibruksavgiften skal prise inn de kostnadene ved bruk av bil som faller på andre enn bilbrukeren selv, for eksempel kø, ulykker og slitasje på veiene. Denne avgiften blir i dag krevd inn når du kjøper bensin og diesel. Det er avgifter både på på fossile og biologisk baserte drivstoff.

Det er ikke lagt inn en slik avgift for strøm, som er drivstoffet stadig flere biler bruker.

Vi mener:

Vi mener at dagens bilavgifter bør endres. Vi jobber for at avgiftene ikke skal øke. Med avgifter for både å kjøpe, eie og bruke bil er avgiftssystemet både uoversiktlig og selvmotsigende. Ett eksempel er de høye avgiftene på å kjøpe nye og mer trafikksikre biler.

På grunn av at stadig flere kjøper elbil, vil politikerne endre dagens avgiftssystem. Vi mener at et nytt system for bilavgifter må belønne de som velger de mest trafikksikre og utslippsvennlige bilene, uavhengig av teknologi.

Vi mener også at det må bli billigere å bruke bilen på steder hvor det ikke finnes gode alternativer. Avgiftene må flyttes fra kjøp og eie til bruk og belastning, slik at det blir billigere å kjøpe nyere, sikrere og mer miljøvennlige biler. Bruksavgiftene må stå i forhold til de belastningene som bilen faktisk påfører samfunnet.