Vi har blitt hørt:
Mer penger til veivedlikehold
Vi har kjempet for mer penger til fylkesveiene og nå får vi gjennomslag. Det er en viktig seier for økt trafikksikkerhet, for hele Distrikts-Norge og for alle som i dag kjører på nedslitte, trafikkfarlige fylkesveier.
© NAFVi har blitt hørt, og det er enighet blant politikerne om å bruke mer penger på vedlikehold av fylkesveiene. Nå blir det opp til Stortinget gjennom de årlige statsbudsjettene å sikre nok penger til at forfallet tas ned, år for år. Vi kjemper videre for trygge, godt vedlikeholdte veier over hele landet.
Seier for mer til fylkesveiene
Partiene på Stortinget ser nytten av å styrke pengebruken på vedlikehold av fylkesveiene. Dette kom frem i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan (NTP) i Stortinget.
NAF er tydelig på at pengebruken må betydelig opp fra det forslaget som regjeringen la frem, på 1 milliard de første seks årene og 1,6 milliarder i året de neste seks.
For kun å stoppe økt forfall trengs det minst 1,5 milliarder i året ut over dagens nivå. Derfor vil vi jobbe videre for å sikre at potten økes kraftig, og at det sikres nok midler hvert eneste år til å få fjernet forfallet.
Bedre standard på fylkesveinettet er viktig for trafikksikkerheten. Det er nå dobbelt så nøy risiko for alvorlige ulykker på fylkesveiene, som på riksveiene.
Skredsikring er viktig for folks trygghet
I tillegg til å utbedre fylkesveiene, må det satses på rassikring. Stortinget har også lyttet til NAF også når det gjelder skred og ras. I dag er det alt for mange som er usikre på hverdagsreisene sine og som må leve med frykt for ras hver dag. Nå har Stortinget bestemt at det skal jobbes med ny teknologi for å oppdage om et skred når veien, hindre at biler kjører inn i skredområdet og for å sjekke om det er biler eller mennesker inne i området. Stortinget har bedt regjeringen komme tilbake med en sak om dette senest våren 2025.
Endringer i klima og nedbør vil føre til at det raser oftere og på nye steder i årene fremover. Hver gang en vei stenges på grunn av ras, rammer det ikke bare fremkommelighet og næringsliv, det gjør folks hverdag utrygg.
Det vil koste om lag 61 milliarder kroner å skredsikre steder på fylkesveiene der faregraden er høy eller middels.
Vi mener Stortinget må ha høye ambisjoner for et trygt veinett, både ved å utbedre selve veiene, og å sikre mot ras.
Dårlige veier fører til ulykker
NAF har etterlyst at vi får mer vei for pengene og at flere veistrekninger oppgraderes. Dette har vi fått gjennomslag på i Nasjonal transportplan. Nå er det viktig at politikerne finner sammen om løsninger som ivaretar fornying og oppgradering av veiene.
Vi støtter tiltak som vil få ned bompenger og utbyggingskostnader, og gir lavere ulykkesrisiko.
Undersøkelser fra Statens vegvesen viser at om lag 30 prosent av de alvorlige ulykkene skyldes forhold ved veien.
Et av de viktigste og mest effektive tiltakene på veinettet er derfor midtdelere, slik at man unngår møteulykker. På fylkesveiene, der utforkjøringsulykker utgjør størstedelen av de alvorlige ulykkene, er tiltak som rydding av sideterreng, oppmerking og liknende desto viktigere.
Sammen brøler vi høyt!
Som NAF-medlem er du en del av det store, samlede "brølet" mot høye avgifter og for en trygg, enkel overgang til bærekraftig transport.
Kostnader til utbygginger
Våre medlemmer sier at det aller viktigste er å få bedre vedlikehold av veiene, ikke nødvendigvis å bygge flunkende nye. Når det bygges nye veier, bør det skje uten bruk av bompenger for finansieringen.
Når mer av samferdselspengene brukes på vedlikehold, betyr at det blir enda viktigere enn før å kutte kostnader til nybyggingsprosjekter.
Vi støtter derfor tiltak som gir fremtidige veiprosjekter bedre uttelling på trafikksikkerhet og fremkommelighet, samtidig som vi får mer for pengene, mindre støy og lavere klimagassutslipp.
Fakta om veiene i Norge
- Forfallet på fylkesveiene er enormt, det vil koste nær 100 milliarder kroner å utbedre
- Fylkesveiene utgjør om lag 44 700 kilometer vei, og riksveiene 10 700 kilometer
- En tredjedel av riksveinettet og en femtedel av de øvrige hovedveiene og fylkesveiene er for smale
- På over 10 000 kilometer vei mangler det midtlinje, noe som tilsvarer fire ganger distansen fra Nordkapp til Lindesnes
Publisert: 6. juni 2024
Sist oppdatert: 13. desember 2024