Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Billetter til trikk, buss og bane må bli mer fleksible

Tiden er overmoden for å tilby passasjerene nye, fleksible billettyper, mener vi.


Mann og dame foran rød buss
© NAF

Kort fortalt:

  • Vi jobber for at kollektivselskapene skal tilby mer fleksible billettyper til deg som reiser av og til
  • I dag må du velge mellom dyre enkeltbilletter eller periodekort
  • Økt bruk av hjemmekontor kan spare samfunnet for milliarder, og gjøre hverdagen enklere for folk

Mange har fått smaken på hjemmekontor de siste årene. Spesielt i og rundt de store byene vil folk gjerne jobbe fleksibelt. Det sparer både tid og penger, og hjemmekontor kan bidra til å kutte bilkø og utslipp.

På kollektivtransport står i dag valget mellom dyre enkeltbilletter, eller periodekort hvor du forhåndsbetaler for alle reisene i en måned.

I en tid hvor flere jobber mer fleksibelt og økt bruk av hjemmekontor, er ikke dette godt nok. Kollektivselskapene må tilpasse seg et nytt mønster og tilby fleksible billettløsninger.

Hjemmekontor sparer milliarder

Besparelsen for samfunnet i form av mindre tidsbruk på reiser, reduserte reisekostnader og utslipp fra bilkjøring kan utgjøre 10 milliarder kroner i året dersom arbeidstakere som kan ta én hjemmekontordag i uken, gjør det. Det viser beregninger vi har gjort.

Krav om fleksible billetter

Hele 42 prosent i Oslo og 24 prosent i Bergen mener at et fleksibelt månedskort vil bidra til at de reiser mer kollektivt, viser Trafikantbarometeret 2023. Mer fleksible billetter er et krav fra folk i byene, og et viktig virkemiddel for å få folk tilbake til kollektivtransporten.

Da må det finnes billetter som gjør at det lønner seg å velge buss, tog og bane. Alternativet kan bli at flere velger bilen. Da blir det mer kø og økte utslipp. Det kan til og med bety høyere bompenger, fordi politikerne vil introdusere nye virkemidler for å få ned biltrafikken.

Derfor er det viktig at kollektivselskapene omstiller seg og tilbyr mer fleksible billetter.

Sist oppdatert: 4. juni 2024

Ingunn Handagard,

Les også


Fant du det du lette etter?