Tesla er så langt den eneste bilprodusenten som samtidig med utviklingen av bilen, også har bygget opp et nettverk av superladere i landene der bilen er introdusert.
Hvorfor? Jo, Tesla har store batterier med lang rekkevidde. For å kunne lade batteriene fort, kreves det svært mye strøm. Tradisjonelle ladestasjoner fra private leverandører, kommuner eller hjemmeladere kan lade en Tesla, gir ikke brukeropplevelsen Tesla ønsker å gi kundene.
Når skal jeg bruke Tesla superlader?
Nettverket av superladere står ikke nødvendigvis plassert der det bor mange Tesla-eiere. Det er nemlig ikke meningen at du skal bruke superlader til hverdagsreisene. De aller fleste kjøreturene er bare noen kilometer, og de fleste biler står stille om natten. Dermed klarer du deg med nokså beskjeden ladekapasitet hjemme eller på jobben til vanlig.
Men - når du skal på langtur vil det gå endel strøm. Dermed vil du trenge lading, og helst raskt. Da svinger du innom en superlader og fyller opp mens du tar en kopp kaffe, går på do eller rett og slett slapper av i bilen. En Tesla-eier som tar en høneblund under lading er et vanlig syn, og et smart avbrekk på langturene.
Hvor finner jeg Teslas superladere?
Det finnes flere apper og tjenester, inklusive NAF Ruteplanlegger, som viser hvor superladerne er. Men Tesla har innebygd oversikten i sitt eget navigasjonssystem også. Skal du fra Stavanger til Bodø legger du inn ruten, og navigasjonsanlegget regner selv ut hvor og hvilke superladere du må stoppe ved, og hvor mye du bør lade. Bilen vil også sørge for at batteriet har passende temperatur innen du kommer fram til den planlagte ladestasjonen.
Bør jeg lade batteriet fullt på superladerne?
Nei, det er ikke nødvendig. For å skåne batteriet vil ladestrømmen, altså antall kilowatt laderen pøser inn i batteriet, synke etterhvert som batteriet fylles. Jo fullere batteri, dess saktere går ladingen for å «toppe» batteriet.
For å kjøre effektivt med kortest mulig stopp foreslår navigasjonsanlegget selv hvor mye du bør superlade. Har du to superladere på veien mot målet ditt, vil den kanskje foreslå at du bare trenger å lade noen minutter ved den ene for å nå fram til den andre.
Du gjør selvsagt som du vil, men det er en viss kotyme på superladerne at man ikke bruker opp en plass på unødvendig lading.
Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner
Jeg skal til et sted uten ladestrøm. Hvordan lader jeg smart?
Teslas navigasjonsanlegg beregner at du har nok strøm til å komme fram til målet, men tar ikke hensyn til at bilen skal brukes på stedet du er.
Men skal du på hytta langt til fjells eller i skogen, uten muligheter for å lade og med ønske om å bruke bilen til småturer, må du ha nok strøm. Da er tipset å lade mer enn du trenger på siste superlader før du kommer fram. Da sparer du tid, og dessuten er batteriet driftsvarmt. Et batteri som er driftsvarmt tar lading fortere og ladingen tar dermed kortere tid. Dette er spesielt viktig om vinteren.
Altså: Stans ved siste superlader og fyll opp det du trenger, mer enn å komme fram til destinasjonen. Og: Har du en enkel kontakt på hytta, plugger du den i med en gang du kommer fram og ikke siste natten før du reiser hjem. Varmt batteri lader fortere også på en enkel stikkontakt.
Bør jeg alltid ha fullt batteri?
Nei. Det er mye usikkerhet rundt slitasjen på enorme elbilbatterier, men én ting er de fleste enige om: Skånsom lading er smart og bevarer batteriet. Tenk deg selv hvor lange hverdagsreisene dine er. Antakelig ikke så lange. Trenger du flere hundre kilometer rekkevidde til enhver tid? Antakelig ikke. På en Tesla kan du enten i bilen eller via appen som følger med sette en ladegrense. Til hverdags holder det å lade til mellom 50 og 70 prosent. Teslaer har et meget avansert overvåkingssystem for batteriene, og gir deg muligheten til å begrense ladingen. Lader du skånsomt hjemme, til det du trenger til hverdags, vil batteriet vare lenge og du sliter lite på det når du må bruke superladere. Når ladegrensen er oppnådd hjemme i garasjen, vil bilen selv stoppe ladingen. Du trenger ikke koble fra noe.
Kan jeg lade til hverdags på en superlader?
Teslas superladere er ikke laget for hverdagslading. For det første er det den tøffeste påkjenningen for batteriet (se forrige avsnitt), dessuten er dette nettverket ment for alle som er på langtur. Siden Teslaen alltid er påkoblet og sender data til Tesla, kan du forvente å få en vennlig oppfordring om å lade hjemme i stedet for på superlading hvis du utelukkende lader på superladeren du bor rett ved (Tesla vet hvor du bor..).
Tesla-sjef Elon Musk mener også hjemmelading er det mest bærekraftige. Du skal selv bekoste «drivstoffet» til hverdags, men i Teslas nokså høye innkjøpspris ligger også utbygging av et superladenettverk for langturene.
Er det gratis å lade på superladere?
Svaret er ikke helt enkelt, men kan sammenfattes slik: Ja, antakelig. Biler bestilt fram til 15. januar 2017 har gratis superlading hele levetiden, også til den du måtte selge bilen din til eller hvis du kjøper en bruktbil. Ladingen følger bilen. Biler bestilt etter 15. januar 2017 skulle betale for superlading. Strømprisen er svært lav, og ikke i nærheten av ladestrøm fra andre leverandører i Norge.
Nå må alle nye Teslaer betale for ladingen. Gratisperioden som var de første årene er over, med mindre du altså kjøper en brukt Tesla fra denne tiden. Sjekk Teslas nettsider for betingelser. Husk også at hver eier av Tesla har sin egen «referral code». Hvis du bruker denne koden fra en bekjent som allerede har Tesla, får du forskjellige typer gode som en bestemt mengde gratis superlading.
Kan jeg bruke en vanlig stikkontakt i husveggen eller garasjen?
I prinsippet, ja. Men du må installere en egen kurs beregnet for lading av elbiler der bilen din vanligvis hjemmelader. Dette gjelder for hvilken som helst elbil.
Hvorfor? Jo, en elbil setter høye krav til strømkursen, og vil trekke konstant mye strøm fra kursen. Har du en eldre strømkurs kan ledningene være slitt, ikke tykke nok eller deles med andre apparater, lys eller varme. Når du kobler til en elbil kan det bli varmgang i kablene, og i verste fall kan noe ta fyr.
På Tesla får du ikke trukket mer enn 13 ampere fra en 16 ampere-kurs, nettopp for å redusere belastningen på kursen. Og du kan selv via bilen eller appen redusere ladestrømmen ytterligere, helt ned til fem ampere. Er du på besøk hos noen og blir værende en stund og ikke kjenner strømanlegget, bør du sette ned ladestrømmen til rundt åtte ampere. Det er også lurt å sjekke om kablene blir varme.
Les også: Slik lader du trygt hjemme
Kan jeg bruke skjøteledning?
Der du lader fast daglig eller ukentlig skal du ikke lade via skjøtekontakt, grunnet krav til brannsikkerhet. Kravet for lading ved et fast ladepunkt er en separat strømkurs med maks 10 ampere og B-jordvern, eller egen vegglader.
Unntaksvis kan skjøteledning benyttes ved nødlading, altså der du ikke lader fast. Det kan være hytta eller på besøk hos noen. Da kan du lade med skjøteledning under visse forutsetninger:
- Kjøp en skjøteledning med ledninger som er minst såkalt 2,5-kvadrat. Altså: Lederne i ledningen er tykke nok til å takle langvarig høy belastning.
- Sørg for at skjøteledningen er godkjent for utendørs bruk, aller helst industribruk.
- La aldri skjøteledningen ligge sammenrullet når du lader! Det blir varmgang i kabelen, og ved å rulle den helt ut sprer du varmgangen. På vinteren vil en skjøteledning smelte seg ned i snøen.
- Sjekk jevnlig at verken skjøteledning eller kontakten i veggen og ledningen til kontakten blir for varme.
- Koble ut ladingen når du ikke trenger å lade mer.
- Selv om ladeboksen skal tåle vann, er det lurt å beskytte den så godt det går an mot vær og vind.
Hva slags lader bør jeg ha hjemme?
Har du elbil, er det beste å kontakte en elektriker og få lagt opp en egen kurs til lading. Denne kursen brukes kun til dette, har egen sikring og spesielt jordvern.
Har du Tesla kan du kjøpe Teslas egen vegglader. Denne må settes opp av en elektriker og kan konfigureres etter strømmen du har tilgjengelig. Altså en svært fleksibel boks. Da har du også alltid en «Tesla-kabel» hjemme, og kan legge den medfølgende kabelen i bilen om du må lade andre steder.
Etterhvert er det ventet at det blir påbudt med egne kurser for lading av elbil hjemme. Bor du i borettslag må du sjekke med styret om lading.
På hotellet er det en liten Tesla-lader. Kan jeg bruke den?
Tesla er rause med å gi bort veggladeren nevnt i forrige avsnitt til hoteller, kjøpesentre og andre som vil tilby dette til kundene.
I utgangspunktet skal de såkalte «Destination chargers» være en gratis tjeneste for deg, siden destinasjonen har fått utstyret av Tesla. De besørger selv montering og strømregning. Noen har imidlertid opplevd at for eksempel et hotell tar en avgift for å bruke en slik lader.
En Destination charger er ikke i nærheten av hastigheten til en Supercharger, og siden den takler det meste av strøm avhenger ladehastigheten av hva eieren har av tilgjengelig strøm.
Kan jeg lade en Tesla på andre ladere?
Ja. Hver Tesla har en medfølgende ladekabel med et endestykke som kan byttes ut med enten vanlig kontakt i veggen (kalles Schuko), eller en ende med blå rund kontakt av trefas-typen. Du kan også kjøpe andre endestykker til den medfølgende ladekabelen.
Men Teslas ladestandard er en variant av såkalt Type 2. En rekke offentlige og private ladestasjoner har Type 2. En slik kabel følger ikke med Tesla, men kan kjøpes i bilvarehus med godt utvalg. Du sier du skal ha en Type 2-kabel som passer Tesla, og da får du riktig kabel. Denne er som regel noen meter lang og tar endel plass, men er gull verdt. I den ene enden er det Tesla-plugg, i den andre den vanlige Type 2-pluggen. Det er ingen boks på kabelen, slik som må mange av de originale ladekablene som følger med elbiler.
Det finnes - dessverre kan man nok si - flere standarder på ladekontakter. Dette kan nok for mange oppleves som en jungel og ganske uoversiktlig.
Som Tesla-eier kan du gjøre det enkelt og forholde deg til fire standarder:
- Vanlig Shuko, altså sånn alle har i veggen og som finnes på endel offentlige ladepunkter fortsatt, og som er standard ende på ladekabelen som følger med bilen.
- Type 2, som er en mye større og kraftigere standard. Kabelen må kjøpes separat, men kan være svært kjærkommen. De fleste betalingsladere har Type 2 i tillegg til andre standarder, men krever som regel at du har med egen kabel. Kabelen koster mellom 1000 og 2000 kroner.
- ChaDeMo. Dette er standarden som i hovedsak brukes av japanske bilmerker, slik som Nissan Leaf. Dette er en hurtigladestandard som gir omtrent halvparten av en Tesla superlader. For å bruke en ChaDeMo kreves en overgang til Tesla. Denne forhandler Tesla selv, og den koster rundt 5000 kroner. Det er dyrt, men husk at mange låner ut slike overganger. Er du medlem i Tesla Owners Club Norway (TOCN) har du også tilgang til et nettverk av steder og personer som låner ut slike overganger.
- CCS. Model 3 og Y har CCS som standard. Model X og S har Teslas proprietære tilknytning, men du kan få original overgang slik at du kan lade Model S og X på CCS-ladestasjoner. Overgangen og en liten modifisering av bilen koster noen få tusenlapper på et Tesla-verksted.
Er du av den mer avanserte typen og reiser mye og langt unna superladere, kan du kjøpe ferdige sett med en mengde kabler og overganger for både 230 volt og 400 volt trefas. For noen vil dette være trygghet og løsningen som redder turen. Men de fleste klarer seg med enklere løsninger og trenger ikke jakte på en industrikontakter gjemt på en vegg på baksiden av en butikk eller et bilverksted.
Dessuten er utvalget hurtigladere større og større, og det blir stadig enklere å finne lader dit du skal.