Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

kvinne lader på kommunal ladestasjon

Lønner elbil seg når du ikke kan lade hjemme?

Ikke alle har mulighet til å lade elbilen hjemme. Hvor mye koster det da å lade elbilen i året, og er den billigere å fylle enn en bensin- eller dieselbil?

© NAF

Hvis du har mulighet til å lade elbilen hjemme med strømstøtte, er det ingen tvil om at det lønner seg med elbil framfor bensin- eller dieselbil.

Men hva om du ikke har tilgang på lader hjemme – vil det da fortsatt lønne seg for deg å bytte ut bensin- eller dieselbilen med elbil kun med tanke på drivstoffkostnadene?

I denne artikkelen ser vi på noen eksempler, slik at du kan få et inntrykk. I eksemplene tar vi utgangspunkt i en årlig kjørelengde på 12.000 kilometer, for å gi et bilde på drivstoff-utgiftene i løpet av et år.

Har du spørsmål om elbil?

Som NAF-medlem har du tilgang på bilteknisk rådgivning. Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – kan vi hjelpe deg.

Smilende mann i blå skjorte

Det billigste alternativet hvis du ikke kan lade hjemme (eller på jobben), er som regel kommunale ladere.

Kommunal lading

Lading på kommunale ladere fungerer på samme måte som ved hjemmelading, hvor det som kalles ombordlader i elbilen bestemmer hvor mange kilowatt (kW) bilen kan ta imot. Dette kalles AC-lading, og kan omtales som saktelading. Den andre varianten er DC-lading, som er hurtiglading.

Prisene du må betale for å lade kommunalt varierer ulike steder, men er som hovedregel så lave at det vil være billigere enn å fylle dieselbilen.

Sjekk våre tester av rekkevidde og lading på en rekke elbiler!

Hva koster kommunal lading i Oslo?

I Oslo tar kommunen betalt per time du lader, slik at hastigheten din bil lader med vil påvirke prisen du betaler per kilowattime (kWh).

Per høsten 2024 er prisen 23 kroner i timen for å lade i Oslo fra kl 09-20 på en ladestasjon som kan levere 22 kW. Med en eldre elbil som kun tar imot 3,6 kW, betyr det en pris per kWh på 6,39 kroner. I en elbil med gjennomsnittlig forbruk på 0,19 kWh per kilometer, vil den årlige kostnaden for lading i så fall bli 14.569 kroner.

Til sammenligning koster det 15.600 kroner i året å fylle en dieselbil med forbruk på 0,65 liter per mil, hvis literprisen er 20 kroner.

Det skal sies at dette regnestykket for kommunal lading i Oslo tar utgangspunkt i den høyest mulige prisen og den lavest mulige ladeeffekten.

To elbiler står parkert langs gata mens de lader
Kommunal lading: Har du tilgang til kommunale ladere, vil det som regel være det billigste alternativet hvis du ikke kan lade hjemme. © NAF

Hvis elbilen istedenfor 3,6 kW kan ta imot 7,2 kW, blir prisen 3,19 kroner per kWh. Mange nyere elbiler kan ta imot 11 kW, som gir en pris på 2,09 kroner per kWh. Med denne ladeprisen blir den årlige kostnaden for lading 4765 kroner. Fordi det er timespris, blir det altså billigere å lade jo flere kW elbilen din kan ta imot med AC-lading.

I Oslo er det billigere å lade fra kl 20-09, eller på en lader som kun kan gi 3,6 kW eller 7,2 kW. Lader du med det billigste alternativet – en treg lader om natten – er prisen 13 kroner i timen, som tilsvarer 3,61 kroner per kWh på en elbil som kan ta imot 3,6 kWh. Kan bilen ta imot 7,2 kW, blir prisen 1,81 kroner per kWh.

Ulike prismodeller

Lading i Bergen

I Bergen var det lenge slik at du betalte for hvor lenge du ladet. Sommeren 2023 vedtok byrådet at man heller skulle betale tre kroner per kWh for lading på kommunens ladestasjoner.

Siden den gang har kommunen endret prismodellen igjen, slik at ladeprisene nå bestemmes av hvor høy den gjennomsnittlige kraftprisen var forrige måned.

Hvis kraftprisen foregående måned i gjennomsnitt lå mellom 10 og 90 øre, blir prisen tre kroner per kWh om du kun bruker Bergen kommunes ladestasjoner til å lade elbilen. Da vil den årlige ladeutgiften bli 6840 kroner om du har en kjørelengde på 12.000 kroner og et forbruk på 0,19 kWh per kilometer.

Om kraftprisen i gjennomsnitt var mellom 250 og 330 øre, blir prisen seks kroner per kWh. Den årlige ladeutgiften med samme kjørelengde og forbruk blir da 13.680 kroner.

Til sammenligning koster det 15.600 kroner i året å fylle en dieselbil med forbruk på 0,65 liter per mil, hvis literprisen er 20 kroner.

Lading i Trondheim

I Trondheim betaler du for lading og parkering hver for seg. Lading på normalladere koster 2,75 kroner per kWh og lading på hurtig- og lynladere koster 4,40 kroner per kWh.

Dette gir ganske billig lading, men utgift til parkering kommer altså i tillegg. I Trondheim sentrum er prisen for parkering 51 kroner for én time, 113 kroner for to timer og 186 kroner for tre timer.

Mann trykker på ladestolpe
© NAF

Vær prisbevisst når du velger ladeoperatør

Hvis du ikke har tilgang til kommunale ladere, må du benytte deg av ladeoperatørenes ladestasjoner. Eksempler på ladeoperatører er Recharge, Mer, Kople, Circle K, Eviny eller Ionity.

Prisene varierer hos de ulike ladeoperatørene, og derfor er det lurt å være bevisst på hvor du lader. Jo høyere effekt du lader med, jo dyrere vil det som regel være.

I diagrammet under ser du hvor mye du må betale for lading i året med en elbil med et gjennomsnittlig forbruk på 0,19 kWh per km. Som diagrammet viser er det med disse prisene billigere å lade elbilen hos Kople enn å fylle dieselbilen.

Merk at elbilen og dieselbilens forbruk har stor betydning for regnestykket – lavt forbruk betyr lavere lade- eller drivstoffkostnader.