Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Nå blir rekkevidden på elbilen din kortere

Elbilenes rekkevidde kryper nedover i takt med lavere temperaturer. Alle som fikk sin første elbil i sommer, vil merke at de må lade oftere når temperaturen faller.


Blå Kia EV9 leder kolonne av biler
Testbiler på fjelltur. Foto: Siv Seglem / © NAF

Kaldt vær er elbilens verste fiende. På sommervarme dager kan rekkevidden som står i salgspapirene stemme godt overens med hvor langt du faktisk kan kjøre med bilen. Dette endrer seg i kaldere vær.

– Våre tester viser at du i normale vintertemperaturer må regne med opp til 35 prosent kortere rekkevidde, sier NAFs kommunikasjonsrådgiver, Nils Sødal.

NAF tester nye elbiler i Norge, både om vinteren og sommeren. Rekkeviddetesten viser at det ikke er mange kuldegradene eller mange dråpene nedbør som skal til før det merkes.

– Vær og føre har mye si for elbilenes rekkevidde. Også i sommerens test, med regn og kaldt vær, så vi at de fleste bilene kjørte kortere enn den oppgitte rekkevidden. Bilen som kom dårligst ut gikk 24 prosent kortere enn oppgitt, sier NAF-rådgiveren.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Store variasjoner fra bil til bil

Under ellers like forhold er spriket mellom bilene som taper rekkevidde minst og mest, stort. Vintertestene NAF har gjennomført siden 2020, viser et sprik i rekkeviddetap mellom fire og 35 prosent, blant de 82 modellene som er testet i den kalde årstiden.

– Har du fått din nye elbil i sommer, er det lurt å sjekke hos enten oss i NAF eller andre som har testet den bilmodellen vinterstid, hvor langt du kan forvente å komme på en lading vinterstid, sier Sødal.

Elbiler kjører etter hverandre på snødekte fjell
Elbiler har kortere rekkevidde på vinteren enn på sommeren. © NAF

Offisiell vinterrekkevidde ennå ikke på plass

NAF har lenge etterlyst en standard for hvilken informasjon du som forbruker får oppgitt når du skal kjøpe ny elbil. Både hvordan elbilenes rekkevidde og ladeegenskaper omtales bør være sammenliknbart mellom ulike merker, mener NAF. Det bør også oppgis egne tall for vinteren.

– Det er et viktig steg mot bedre forbrukerinformasjon. Enn så lenge må bilkjøperne spørre og grave bilselgeren om vinterrekkevidden når de skal kjøpe seg sin første elbil, sier Sødal.

Ny elbilist?

Enten du skal kjøpe, lade, ta service, selge eller trenger veihjelp til din elbil – så kan vi i NAF hjelpe deg.

Illustrasjon av mann som lader elbil

Denne informasjonen bør du få om elbilen:

NAF har stilt krav om hvordan elbilenes egenskaper oppgis til bilbransjen. Det vil gjøre det enklere for forbrukeren å sammenligne elbilene ved kjøp:

  • Forhandleren skal oppgi realistiske anslag på tap av rekkevidde om vinteren.
  • Sommerrekkevidden skal alltid oppgis for blandet kjøring, ikke bare bykjøring.
  • Sommerrekkevidden skal oppgis basert på utstyrsnivå. Dekkdimensjon og vekten av ekstrautstyr påvirker rekkevidden.
  • Man skal oppgi netto batteristørrelse (brutto minus sikkerhetsmarginer), ikke brutto batteristørrelse.
  • Forhandlere skal kunne legge fram ladekurven (hvor raskt batteriet hurtiglader etter hvert som batteriet fylles), framfor å bruke «maksimal» eller «opptil» ladefart.
  • Informasjon om ladetid skal som standard oppgis som tiden det tar å lade batteriet fra 10 – 80 prosent.