El Prix 2021:
Redusert rekkevidde, men nykommere imponerer
NAF og Motor testet 18 elbiler vinteren 2021. Temperaturen var mellom fem varmegrader og fem minusgrader. Alle bilene har redusert rekkevidde sammenlignet med sommertesten, men en nykommer overrasker positivt.
Foto: Harald WisløffKort om rekkeviddetesten:
- Vi testet den faktiske rekkevidden til 18 elbiler på vinterføre.
- Vi fant ut hva som skjer når elbilene går i strømsparemodus.
- Dekkdimensjon og utstyrspakke spiller inn på rekkevidden bilen faktisk har.
Nye utfordringer for rekkeviddetesten
To ganger i året tester NAF og Motor rekkevidden og ladehastigheten til elbilene på markedet. Vi måler dem da opp mot egne lovnader om rekkevidde, ladeeffekt og ladetid.
I år som i fjor skulle vi ha samlet alle nyhetene i januar i en og samme test for å teste dem under like forhold. Men 2021 bød på Covid 19-utfordringer som gjorde at vi valgte å utsette stortesten.
I stedet har vi brukt senvinteren på å teste nyhetene i to puljer. Testen ble gjennomført senere enn fjorårets test og i mye mildere vær.
Men dette er fortsatt representativt for veldig mange av dere som lurer på elbilens faktiske rekkevidde.
Hva er WLTP og hvorfor skal jeg bry meg?
Hvilken rekkevidde og hvilket forbruk elbilen har bestemmes av en testsyklus som kalles WLTP (World Light Vehicle Test Procedure). WLTP-prosedyren brukes for å typegodkjenne alle biler. Den skal være en mer nøyaktig målemetide enn den tidligere testsyklusen NEDC.
Men som med alle testsykluser er også WLTP kun veiledende for rekkevidde og forbruk. Realiteten er fort noe annet, spesielt under norske forhold.
Testen utføres delvis i et laboratorium. I tillegg kjøres bilene en 23 kilometer lang veistrekning i fire hastighetsintervaller (opp til 56 km/t på det laveste intervallet, inntil 130 km/t i det høyeste). Kjøringen skjer også i sommerlig temperatur. Ut fra disse tallene beregnes forbruk og rekkevidde på bilene.
Det er dette som er forskjellen på en kontrollert test og en kjøretur under vanlige norske forhold. En kjøretur til et norsk høyfjell er en annen realitet, og det er den vår test gir et innblikk i. For det finnes ikke én eneste elbil som har samme forbruk i WLTP-testen som den har på en reise fra Oslo til Dovrefjell. Hastighetene er annerledes, det er mer opp og ned bakker, og vi kjørte bilene i vinterlige temperaturer.
Nykommere imponerer
Siden vi gjorde denne testen for første gang i januar i 2020 har det kommet mange nye modeller på markedet. Nyhetene dekker flere pris-segmenter fra rimelige og praktiske alternativer til dyrere SUVer som byr på plass og rekkevidde.
BMW iX3 er nyheten som imponerer mest i årets test. Dette er en SUV som leverer det den lover på rekkevidde og ladehastighet. Ofte er det blant SUVene vi ser størst avvik mellom hva WLTP lover og hva vi faktisk oppnår, men dette lover godt for BMWs elbil-satsing.
Dette er El Prix
To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.
Model 3 testes på nytt
Model 3 er den eneste modellen som er testet før som nå testes på nytt. Årsaken er at modellen har fått en vesentlig oppgradering av utstyr som påvirker rekkevidde siden testen i fjor vinter. Model 3 viser seg å fortsatt levere solid på rekkevidde og ladehastighet.
Vi har her testet 18 av nyhetene som har funnet veien til markedet siden i fjor vinter.
Og husk – det er mye som påvirker rekkevidden. Din egen kjørestil, utetemperaturen, topografi, vær og føre - alt dette vil påvirke hvor langt du faktisk kjører.
Les testen som et eksempel på hva du kan forvente av rekkevidde en mild vinterdag.
Alle resultater
Publisert: 18. mars 2021