Spar penger på hurtiglading

Det kan koste deg dyrt å velge feil ladeoperatør. Vi har sammenlignet hva det koster å lade tre bilmodeller hos de ulike operatørene – og gir deg svaret på hvordan du kan spare mest penger.


På en ladestasjon
Hurtiglading. Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Kort fortalt:

  • Det er store prisforskjeller mellom ladeoperatørene
  • Du kan spare mye penger på å være bevisst
  • Best pris får du hvis du registrerer deg som kunde

NAF tester alle elbilene som kommer på det norske markedet både sommer og vinter. Fra de 31 bilene som var med i sommertesten 2022 har vi plukket ut tre modeller med ulike batteristørrelser og regnet på hva det vil koste å lade fra 10 til 80 prosent hos de ulike ladeoperatørene. Modellene er Cupra Born, Hyundai Ioniq 5 og NIO ES8.

Nederst i artikkelen finner du også ladeprisene for alle 31 elbiler som var med i NAF og Motors elbiltest sommeren 2022.

I prissammenligningen har vi sett bort ifra ladeavtaler som bilimportører forhandler frem på vegne av sine kunder eller muligheten for volumrabatter. Vi har også sett bort ifra abonnementsløsninger der du betaler en abonnementsavgift for å få lade til en lavere kilowattimespris. Merk at dersom du hurtiglader mye, kan det være verdt å kikke nærmere på slike abonnementsløsninger.

Slik har vi gjort testen

Testen er et øyeblikksbilde basert på ladekurvene målt under elbiltesten juni 2022 og prismodellene som var i bruk per 10. juli 2022. Under kan du se hva det vil koste å lade henholdsvis Cupra Born, Hyundai Ioniq 5 og NIO ES8 hos de ulike ladeoperatørene.

Utregningene er basert på ladetesten gjort i forbindelse med NAF og Motors elbiltest sommeren 2022. Alle bilene ble kjørt i minst to timer på motorveien for å varme opp batteriet, og ladingen ble startet da bilene hadde batteriprosent under 10%.

Drop-in desidert dyrest

Det aller viktigste grepet du kan gjøre for å spare penger når du hurtiglader, er å registrere deg som kunde hos ladeoperatøren. Det lar deg spare alt fra 40 øre til 1 krone per kWt, noe som fort utgjør en forskjell i løpet av bilferien.

For bilen med det største batteriet i sammenligningen vår, NIO ES8, vil dette innebære en prisforskjell på opptil 66 kroner når du lader fra 10 til 80 prosent. Det kan utgjøre mye penger i løpet av året.

Enklere prissammenligning med kilowattimespris

Én etter én har alle de store ladeoperatørene gått over til en ren kilowattimespris og fjernet påslaget per påbegynte lademinutt. Dermed blir det enklere for bilistene å sammenligne prisene hos de ulike operatørene.

Les også: – Endelig enklere å være prisbevisst elbilist

Tidligere kunne den billigste ladeoperatøren for én spesifikk bil være en helt annen enn for en annen bil, avhengig av hvor fort bilen ladet. Utregningene måtte gjøres per bil, hvor mottatte kilowattimer, ladehastighet og ladetid måtte tas med i beregningen. Nå holder det å gange antall kilowattimer med kilowattimesprisen.

Fremdeles dyrt å lade lenge

Et argument mot kilowattimesprisen har vært at man har vært bekymret for at det øker risikoen for ladekø. Etter 80 prosent går ladingen vesentlig saktere, og dersom noen blir stående for å lade til 100 prosent, kan dette ta lang tid.

Kople og Eviny er to ladeoperatører som har tatt grep for å unngå dette. Hos Kople gis det et påslag på 1 krone per minutt etter 45 eller 60 minutters ladetid. Eviny gir påslag på 1 krone per minutt etter oppnådde 80 prosent.

Her er ladeprisen for alle 31 elbiler fra elbiltesten sommeren 2022:

Publisert: 1. juli 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Nils Sødal,

Les også


Fant du det du lette etter?