Eviny er siste ladeoperatør ut til å gå over til å ta betalt per kilowattime du lader. Dermed er det slutt på den uoversiktlige prisingen av hurtiglading det har vært fram til nå.
– Fram til nå har det vært komplett umulig å sammenligne prisene på hurtiglading. Nå blir dette enkelt, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF har vært en forkjemper for betaling per kilowattime når du er på ladeplassen. Kilowattime er den nye litersprisen og den eneste måten den gjengse bileier enkelt kan sammenligne prisene.
– Dette er en gledens dag for oss og ikke minst alle våre medlemmer med elbil. Nå går det faktisk an å være en prisbevisst elbilist, sier Nils Sødal.
Les også: NAF vil gjøre det enklere å lade elbilen
Viktig å ikke lade for lenge
De aller fleste elbilene lader saktere etter at batteriet er fylt opp med 80-90 prosent. Derfor er det viktig at elbilistene er bevisste på å ikke la bilen stå lenger enn nødvendig.
– Selv om du nå ikke må betale for tiden du står på laderen, så oppfordrer vi elbilister til å flytte bilen når den har ladet nok, rådgir Sødal.
– Har du ladet til 80 prosent, har du nok til å komme deg videre. Legg heller inn et kort ladestopp til om du trenger det, fortsetter han.
To ulike tilnærminger til "straffegebyr"
To av ladeoperatørene gjør tiltak for å unngå at folk står for lenge på ladestasjionen.
Eviny legger til 1 kr per minutt for tiden du står etter du har ladet til 80 prosent.
Kople legger til 1 kr per minutt for tiden du står utover 45 minutter på en lynlader, og 1 kr per minutt for tiden du står over 60 minutter på en hurtiglader.
– Flere av operatørene sier at dette ikke er et problem, og de fleste har ikke et slikt gebyr. Likevel synes vi at gebyret til Eviny og Kople er helt uproblematiske, avslutter Nils Sødal.