Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Tipsene for bedre rekkevidde om vinteren

Lavere temperaturer betyr at elbilen bruker mer strøm og lader saktere. Her er noen tips til hvordan du får mest mulig ut av elbilen når det er kaldt.


Elbiler kjører etter hverandre i vinterlige omgivelser
Kaldt: Om vinteren får elbiler kortere rekkevidde. Foto: Tomm W. Christiansen. © NAF

Rekkevidden til en elbil endrer seg som følge av flere faktorer, og du kan ikke regne med at din elbil vil kjøre akkurat like langt som WLTP-rekkevidden tilsier.

NAFs tester viser at du må regne med at rekkevidden på elbilen faller betydelig om vinteren.

Samtidig finnes det noen grep du kan ta for å få mest mulig rekkevidde ut av elbilen om vinteren.

Kjørestil

Din egen kjørestil er noe av det som påvirker rekkevidden mest.

Å kjøre økonomisk innebærer å unngå brå akselerasjon, å holde gasspedalen jevn og slippe gassen tidlig istedenfor å måtte bremse hardt. Her hjelper det å ha blikket langt frem.

Høy hastighet er ikke bra for rekkevidden, som er enda en grunn til å ikke kjøre fortere enn fartsgrensen.

Kjørerute

Dersom du kan unngå motorvei og heller velge en rute med lavere hastighet, vil du spare strøm.

Det er en fordel dersom du kan velge en vei hvor det er måkt, ettersom mye snø på veien vil gi økt rullemotstand og dermed høyere forbruk.

Elbiler kjører på fjellet om vinteren
På vinteren må du regne med at elbilen må lades oftere. foto: Tomm W. Christiansen. © NAF

Forvarming

Skru på varme på klimaanlegget før avreise, mens bilen fortsatt lader.

Oppvarmingen av kupé og batteri skjer da ved hjelp av strøm fra strømnettet, istedenfor at batteriet i bilen tappes i starten av kjøreturen.

Mange biler har også mulighet til å forvarme batteriet før kjøring. Batteriet presterer dårligere i kulda, og det krever mye energi å varme det opp. Du sparer rett og slett strøm, og dermed også rekkevidde, på å varme opp kupéen og batteriet før du kjører av gårde.

Det fungerer best dersom bilen kan stå parkert i en garasje.

Les mer om forvarming her.

Klimaanlegg

Klimaanlegget er blant det som trekker mest strøm av komfort-funksjoner.

Vi sier ikke at du skal skru av klimaanlegget, for det trenger du for å ha det godt på kjøreturen. Det er imidlertid lurt å være bevisst på hvor varmt du egentlig trenger å ha det.

Setevarme og rattvarme krever betydelig mindre strøm enn klimaanlegget.

Dersom du i en enkeltsituasjon virkelig har trøbbel med rekkevidden, vil det hjelpe å skru av varmen og heller kle på seg mer klær.

Bilens innstillinger

Elbiler har ulike kjøremoduser, og du bruker mindre strøm om du velger bilens eco-program.

Noen biler har begrensninger på klimaanlegget og andre funksjoner når økonomisk kjøring er påskrudd, mens andre kun hjelper deg med å ikke være for hard på gasspedalen. Du bør lære deg hva eco-programmet gjør på din bil.

To biler parkert front mot front.
Dekkvalg har mye å si for forbruk. Jo større dekk, jo høyere forbruk. Foto: Tomm. W Christiansen / © NAF

Dekk

Om du stadig finner at du har for lav rekkevidde om vinteren, kan det hjelpe om du kjøper andre dekk.

Det er stor forskjell mellom motstanden på ulike dekk. Generelt vil forbruket øke jo større dekkene er. Piggdekk vil som regel korte ned rekkevidden.

Uansett dekkvalg bør du sørge for å kjøre med riktig dekktrykk.

Med eller uten skiboks

Henger du noe bak eller setter noe oppå bilen vil det øke forbruket ditt.

Å kjøre med takboks vil øke forbruket rundt 10 prosent.

Det er derfor økonomisk å ta med seg takboksen kun når du faktisk trenger den, og ikke la den stå permanent på.

To biler som kjører side om side på en motorvei
Å kjøre med takboks øker forbruket med rundt 10%. Foto: Tomm. W Christiansen / © NAF

Ikke se deg blind på gjett-o-meteret

Selv om bilen estimerer kort rekkevidde, kan det hende den faktiske rekkevidden vil være høyere når du drar ut på langtur.

Bilen anslår nemlig en teoretisk rekkevidde basert på dine tidligere turer. Hvis du har kjørt mange korte turer i løpet av uka, vil forbruket ditt være mye høyere og dermed rekkevidden kortere.

Så fort du legger ut på langtur vil du i mange tilfeller oppleve å komme lengre enn anslaget viser, alt avhengig av hvor og hvordan du kjører.

Publisert: 11. november 2024

Kasper Furulund Frøjd,

Les også


Fant du det du lette etter?