Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Takboks: Regn med 10 prosent mer strømforbruk

En test vi har gjennomført, viser at det er de vanlige 10 prosentene i økt drivstofforbruk som gjelder, også for elbiler når du har satt på takboksen og pakket til ferien.


Mann pakker bagasje i takboks på Polestar 2
Takboks øker forbruket. © NAF

Kort fortalt:

  • Vi testet Polestar 2 Long Range med og uten last og takboks.
  • Strømforbruket øker betraktelig med takboks.
  • Testen ble gjort som en del av verdens største elbiltest El Prix

Leserinspill ble til ny test

Hvorfor tester dere ikke bilene med takboks og fullastet bil? Det er mer realistisk!

Det er en av kommentarene som går igjen mest i kommentarfeltet etter NAF og Motors store halvårlige Elbiltest, El Prix.

Og vi er helt enige, så - vi har tatt dere på ordet! I vinterens test tok med oss en ekstra Polestar 2 og rigget med den en fullastet takboks fra Packline, samt stappet bilen med 170 kg sandsekker for å simulere en familie på 4 på tur.

SOC: State of Charge - ladestatus på batteriet.

Forbrukstest av Polestar 2 med og uten takboks

Kjørte kilometerForbruk uten takboks Forbruk med takboks
50 km23,4 kWt/100 km og 82% SOC24 kWt/100km og 83% SOC
100 km24,9 kWt/100 km og 64% SOC25,8 kWt/100km og 66% SOC
150 km21,1 kWt/100km og 55% SOC22 kWt/100km og 54% SOC
200 km21 kWt/100km og 42% SOC22,3 kWt/100 km og 40% SOC
250 km 20,7 kWt/100km og 29% SOC22,6 kWt/100km og 24% SOC
300 km21,1 kWt/100 km og 13% SOC22,9 kWt/100 km og 10% SOC

Forskjellen i forbruk var altså på 8 prosent under ellers like forhold.

Testen bekrefter dermed den gamle tommelfingerregelen om at drivstofforbruket øker med rundt 10 prosent når bilen lastes og takboksen er på.

Rabatt på hjemmelader

Som NAF-medlem får du Zaptec Go til medlemspris! Ladeboksen lader automatisk når strømmen er billigst, og er testvinner i NAFs test av ladebokser.

Så liten forbruksøkning viser at det er uproblematisk å dra på ferietur med elbil også vinterstid. Det eneste man må ta høyde for er hyppigere lading enn en ferietur om sommeren uten takboks.

Polestar 2 bagasjerom
Bagasjeplass: Bilen ble fullastet med 170 kg med bagasje og sandsekker, for å simulere en familie på 4 på tur. © NAF

Slik gjorde vi forbrukstesten

Forbrukstesten ble kjørt samtidig som NAF og Motors faste vintertest av elbiler.

De to sjåførene kjørte akkurat samme rute som de andre bilene i testen, og fulgte metoden i den halvårlige elbiltesten.

Bilene ble kjørt samtidig, og kjørte samme rute ut av Oslo via Gjøvik og nordover mot Dombås. Begge bilene var Polestar 2 Standard Long Range Dual Motor utstyrt med dekkdimensjon: 245/45 R19.

Det betyr at bilene ble kjørt i Eco-modus, klimaanlegget stilt på 21 grader samt. begge sjåførene ble instruert til å bruke regenerering aktivt og kjøre defensivt, men følge hastigheten.

Testen ble gjennomført 26. januar 2022 i temperaturer som varierte mellom 0 og minus 10 grader.

Publisert: 12. april 2022

Sist oppdatert: 30. november 2023

Kjersti Stuestøl,

Les også


Fant du det du lette etter?