Kort fortalt:
- Vi testet Polestar 2 Long Range med og uten last og takboks.
- Strømforbruket øker betraktelig med takboks.
- Testen ble gjort som en del av verdens største elbiltest El Prix
Leserinspill ble til ny test
Hvorfor tester dere ikke bilene med takboks og fullastet bil? Det er mer realistisk!
Det er en av kommentarene som går igjen mest i kommentarfeltet etter NAF og Motors store halvårlige Elbiltest, El Prix.
Og vi er helt enige, så - vi har tatt dere på ordet! I vinterens test tok med oss en ekstra Polestar 2 og rigget med den en fullastet takboks fra Packline, samt stappet bilen med 170 kg sandsekker for å simulere en familie på 4 på tur.
SOC: State of Charge - ladestatus på batteriet.
Forbrukstest av Polestar 2 med og uten takboks
Kjørte kilometer | Forbruk uten takboks | Forbruk med takboks |
---|---|---|
50 km | 23,4 kWt/100 km og 82% SOC | 24 kWt/100km og 83% SOC |
100 km | 24,9 kWt/100 km og 64% SOC | 25,8 kWt/100km og 66% SOC |
150 km | 21,1 kWt/100km og 55% SOC | 22 kWt/100km og 54% SOC |
200 km | 21 kWt/100km og 42% SOC | 22,3 kWt/100 km og 40% SOC |
250 km | 20,7 kWt/100km og 29% SOC | 22,6 kWt/100km og 24% SOC |
300 km | 21,1 kWt/100 km og 13% SOC | 22,9 kWt/100 km og 10% SOC |
Forskjellen i forbruk var altså på 8 prosent under ellers like forhold.
Testen bekrefter dermed den gamle tommelfingerregelen om at drivstofforbruket øker med rundt 10 prosent når bilen lastes og takboksen er på.
Rabatt på hjemmelader
Som NAF-medlem får du Zaptec Go til medlemspris! Ladeboksen lader automatisk når strømmen er billigst, og er testvinner i NAFs test av ladebokser.
Så liten forbruksøkning viser at det er uproblematisk å dra på ferietur med elbil også vinterstid. Det eneste man må ta høyde for er hyppigere lading enn en ferietur om sommeren uten takboks.
Slik gjorde vi forbrukstesten
Forbrukstesten ble kjørt samtidig som NAF og Motors faste vintertest av elbiler.
De to sjåførene kjørte akkurat samme rute som de andre bilene i testen, og fulgte metoden i den halvårlige elbiltesten.
Bilene ble kjørt samtidig, og kjørte samme rute ut av Oslo via Gjøvik og nordover mot Dombås. Begge bilene var Polestar 2 Standard Long Range Dual Motor utstyrt med dekkdimensjon: 245/45 R19.
Det betyr at bilene ble kjørt i Eco-modus, klimaanlegget stilt på 21 grader samt. begge sjåførene ble instruert til å bruke regenerering aktivt og kjøre defensivt, men følge hastigheten.
Testen ble gjennomført 26. januar 2022 i temperaturer som varierte mellom 0 og minus 10 grader.