Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

En elbil dras opp på lasteplanet til en bergingsbil.

Dette skjer når du kjører elbilen tom for strøm

Å kjøre elbilen helt tom for strøm er åpenbart noe du bør forsøke å unngå. Om uhellet likevel skulle være ute, er det greit å vite hva som skjer.

© NAF

Kort fortalt:

  • Det kan skade batteriet å kjøre elbilen helt tom for strøm.
  • Det er stor forskjell på hvor stor sikkerhetsmargin bilprodusentene har lagt inn i batteriet – altså hvor mye du har å gå på etter null prosent.
  • Ulike elbiler kan oppføre seg ulikt når de går tomme for strøm, men de fleste gir deg god varsling.

Er elbilen din tom for strøm?

Å kjøre elbilen tom for strøm kan skje den beste. Kanskje var ladestasjonen du kom til ute av drift, og du rakk ikke frem til neste? Kanskje ble du overrasket av mye regn, og forbruket var høyere enn forventet? Kanskje du bare rett og slett feilberegnet?

NAF Veihjelp melder at de sjelden redder elbilister som har kjørt tom for strøm. Faktisk er de vanligste bergingsårsakene feil med startbatteriet, punktering eller at man har kjørt av veien.

Rask hjelp med NAF Veihjelp

Vær trygg på å få raskest mulig veihjelp med vårt store nettverk av bilbergere i Norge og hele Europa. Som medlem med veihjelp får du hjelp uansett årsak og det er 0 kroner i egenandel.

Illustrasjon av familie som får veihjelp om sommeren

Heldigvis vil de færreste elbilister oppleve å kjøre bilen tom for strøm. Men hvis uhellet først er ute, er det greit å vite hva som skjer.

Les deg opp på din egen bil

Før vi går gjennom mer generelt hva som skjer, så vil vi foreslå at du går inn og leser deg opp på egen bil.

NAF har kjørt over 100 elbiler helt tomme for strøm over de siste fire årene. Vi har dermed erfaring med hvordan det oppleves å kjøre elbilene tom for strøm, og kan gi noen gode råd på veien.

Dette er El Prix

To ganger i året tester Motor og NAF rekkevidden og ladehastigheten til elbiler i Norge. Testen gjennomføres sommer og vinter, og utvides med nye modeller etter hvert som de kommer på markedet.

Biler i rekke om vinteren

Kan være skadelig for batteriet 

Først vil vi påpeke at det kan være skadelig for elbil-batteriet (lithium ion-batteri) å kjøres tom for strøm. Ved gjentatte utladinger kan batteriet få redusert kapasitet og dermed redusert rekkevidde.

Det samme gjelder å lade opp batteriet til 100 prosent hver gang du lader.

Mange bilprodusenter har derfor lagt inn ladegrense i elbilen, slik at du kan stille inn maksimal batteriprosent du skal lade til i hverdagen. Å lade opp batteriet til 100 prosent trenger du bare til langturer.

Les også: Skikk og bruk på ladestasjoner

Bilen advarer i god tid

Hvis du er på tur og har feilberegnet avstanden til laderen eller kommet til en lader som er ute av drift, er det greit å være forberedt på hva du kan forvente.

Med mindre du har nistirret på batteriprosenten og alltid har full oversikt, er det godt å vite at elbiler som regel gir deg en rekke varsler som advarer deg om at du holder på å kjøre tom for strøm.

bilde av dashboard
Snart strømtom: Bilen varsler om at du holder på å kjøre tom for strøm, og gir deg god tid til å finne nærmeste ladestasjon.

Det varierer fra bil til bil når varslene dukker opp, men det er gjerne knyttet til enten lav batteriprosent eller lav beregnet gjenstående rekkevidde.

Vi har til gode å ikke bli varslet om at vi holder på å gå tomme for strøm. Det betyr at du får tid til å planlegge hva du skal gjøre.

Skilpaddemodus

Når du er nede i de siste prosentene, kan det dukke opp et ikon med en skilpadde i instrumentpanelet. Den varsler deg om at du har gått i skilpaddemodus, som rett og slett betyr at hastigheten og ytelsene til bilen blir begrenset.

nærbilde av dashboard
Skilpaddemodus: Dukker det opp et ikon med en skilpadde i instrumentpanelet, varsler bilen deg om at hastigheten og ytelsene blir begrenset.

Vår erfaring er at du først kan oppleve at hastigheten begrenses til maks 70 eller 80 km/t, mens jo nærmere null prosent du kommer, reduseres hastigheten ytterligere til maks 40 eller 50 km/t og ned i 30 km/t. Dette opplyses det ofte om i instrumentpanelet.

I flere modeller har vi erfart at klimaanlegget skrur seg av jo nærmere null prosent du kommer. At det blir kaldt i kupeen kan man leve med, men utfordringen kommer hvis bilen begynner å dugge mye og du mister sikten.

Kjør inn på en sidevei

Nettopp fordi hastighetsbegrensning er noe av det du kan forvente, er det viktig å vurdere om du skal komme deg av motorveien og heller kjøre en sidevei.

Ikke bare er det mer trafikksikkert, men det vil også hjelpe deg med å kjøre lengre, siden forbruket ditt vil være høyere når du kjører i høy hastighet, sammenlignet med om du kjører på en sidevei i lave hastigheter.

Kjør inn til siden og sjekk Google Maps eller navigasjonsanlegget om du finner en parallellvei du kan kjøre på frem til neste ladestasjon.

Vi har opplevd å kjøre så mye som fem mil etter null prosent. I andre elbiler kan du imidlertid oppleve at bilen stanser kort tid etter den viser null prosent.

Hvis du kjører på en vei hvor du kan regenerere og holde en jevn hastighet, kan du klare å holde det gående ganske lenge.

nærbilde av dashboard
Begrenset effekt: Renault Zoe varsler om at du har begrenset effekt, og ikke kan kjøre i høye hastigheter.

Tungstyrt etter null prosent

Hvis du har kjørt så langt at batterimåleren viser null prosent og gjettometeret sier null kilometer, kan det fortsatt være håp om å komme frem til ladestasjonen – selvfølgelig gitt at du kjører på en vei hvor det er trafikksikkert at du fortsetter.

Ved et par anledninger har vi imidlertid erfart at bilen blir bilen tung å styre etter null prosent, tung på gassen og generelt treg i responsen.

Ofte vil du oppleve en ytterligere hastighetsbegrensning som gjør at det ikke er trygt å holde seg på veier der det er annen trafikk.

Varseltrekant ved veien
Stopp i veikanten: Har du gått strømtom? Da er et godt triks å prøve å skru på bilen igjen etter å ha latt den stå en liten stund - kanskje et kvarters tid. © NAF

Siste lille rest

La oss ta for oss scenarioet at du har stoppet 20 meter unna ladestasjonen, og det ikke er noen i nærheten som kan dytte deg frem for å lade.

Da er det et godt triks å prøve å skru på bilen igjen etter å ha latt den stå en liten stund - kanskje et kvarters tid. Du kan da oppleve å få noen ekstra meter eller kilometer til å kjøre – dog i veldig begrenset hastighet.

Det er det også greit å være klar over om du har stoppet på et litt klønete sted langs veien.

tesla på ladestasjon
Startbatteri: Etter NAF og Motors rekkeviddetest trengte Model S å få strøm på startbatteriet før den tok til seg strøm fra Supercharger.

Startbatteriet tømmes og nødblinken kan stoppe

Vi har i hovedsak opplevd tre problemer med å kjøre elbilen tom for strøm; problemer med startbatteriet, problemer med å låse oss ut av bilene og problemer med å lukke dører. De to siste er en konsekvens av at startbatteriet er tomt.

La oss ta startbatteriet først. Utfordringen vi har opplevd med flere elbiler er at startbatteriet tappes under utlading av batteriet, eller tappes etter at bilen er kjørt tom mens du venter på bergingsbil. Det er lite du kan gjøre med det, annet enn å unngå å kjøre tom for strøm.

Siden startbatteriet kan tappes fullstendig, kan også nødblinken og sentrallåsen slutte å fungere. Derfor er det ekstra viktig å sette ut varseltrekant for å varsle andre bilister om at du står parkert langs veien.

Det er også lurt å vite om alternativet til sentrallåsen eller det digitale nøkkelkortet. Ofte er det en fysisk nøkkel gjemt et sted i trykknøkkelen, og et nøkkelhull et sted rundt håndtaket.

Hvis startbatteriet tømmes, vil bergeren måtte gi startbatteriet en boost før du får startet lading på hurtigladestasjonen. Det kan også hende du i etterkant må bytte startbatteriet hvis det har stått helt utladet lenge.

Våre beste tips når uhellet først er ute

  • For å unngå å kjøre tom for strøm er det bedre å legge inn ett ladestopp for mye enn ett for lite. Kun 5 minutter på laderen kan være nok til å komme frem med god margin.
  • Bilen reduserer hastigheten når du nærmer deg 0 prosent igjen på batteriet. Når uhellet først er ute, er det lurt å unngå motorvei og høye hastigheter for å kjøre trygt frem til nærmeste hurtiglader.
  • Husk å sette ut varseltrekant hvis du stopper langs veien.
  • Ha gjerne en batterilader liggende, så du kan gi startbatteriet (12-volt-batteriet) en boost mens du venter på bergeren. Da slipper du å muligens å bytte startbatteri etter utlading.

NAF Veihjelp hjelper deg

Hvis du skulle være så uheldig å kjøre tom for strøm, er det bare å ringe NAF Veihjelp. Bergerne våre hjelper deg i gang og frakter deg til nærmeste ladestasjon.

De har lang erfaring med elbil, og vet hvordan de skal håndtere bilen din.