Kia EV6
EV6 er Kia sitt forsøk på en optimal elbil og ved å basere seg på moderselskapet Hyundai sin braksuksess IONIQ har de antageligvis gjort et steg i riktig retning. Ifølge Kia er EV6 en modell som er mer sportslig satt opp enn den norske suksessen.
El Prix sommer 2022
El Prix vinter 2022
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
Kia EV6 leveres med to alternative batteripakker, Standard Range og Long Range. Batterikapasiteten på disse er henholdsvis 58 og 77,4 kWh. Rekkevidden til EV6 strekker seg fra avhengig 371 til 528 avhengig av hvilken variant du velger. Bilen er tilgjengelig med bakhjulstrekk og firehjulstrekk.
EV6 markerer starten på «nye Kia», og er den første elbilen som er bygd på bilprodusentens dedikerte elbilplattform - modellen er også en av de første som benytter 800 volts ladespenning, som kan føre til raskere ladefart.
85
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
To varianter ble testet denne sesongen
Kia EV6 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 18 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten. Produsenten opplyser om at EV6 lader med inntil 239 kW.
Kia EV6
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
Under sommertesten 2022 brukte vi 25 minutter og 20 sekunder på å lade til 80 prosent. Høyeste effekt vi målte var 200 kW, et godt stykke unna oppgitt maksimaleffekt. Som i vintertesten holder EV6 effekten lenge, og på de drøye 25 minuttene vi ladet mottok bilen totalt 61 kWt. Det er verdt å merke seg at sommerens ladetest ble utført ved rundt 15 grader.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
461 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
528 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
To varianter ble testet denne sesongen
Under vintertesten 2022 var vi ikke i nærheten av høyeste effekt. Vi brukte 35 minutter og 2 sekunder på å lade til 80 prosent. Det er fortsatt raskt, men høyeste effekt var kun 158 kW. På ladeøkten hadde vi mottatt 63,4 kWt.
Kia EV6
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.
Testresultater
EV6 bruker noe tid på å bygge opp effekten, akkurat som Hyundai IONIQ 5. Den høyeste effekten på 158 kW målte vi ved 47 prosent. EV6 holder effekten lenge, og vi avsluttet med 100 kW ved 80 prosent.
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Pris for testbil
461 900 kr
Rekkevidde (WLTP)
528 km
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 520 liter
- Bagasjerom foran: 52 liter (RWD) / 20 liter (AWD)
Bagasjeromsstørrelsen i Kia EV6 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
103 cm
Gulv lengde
97 cm
Høyde opp til setekant
43 cm
Åpning bredde
99 cm
Åpning høyde
67 cm
Frunk bredde
53 cm
Frunk høyde
8 cm
Frunk lengde
33 cm
Om testbilen
Chassis
Kombikupé
Bagasjerom bak
520 liter
Nyttelast
425 kg
Taklast
80 kg
Egenvekt uten fører
1920 kg
Tillatt totalvekt
2420 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
1600 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)
5/5
Voksne
90% beskyttelse i kollisjon
Barn
86% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
64% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 87% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?