Familie

Kia EV6

EV6 er Kia sitt forsøk på en optimal elbil og ved å basere seg på moderselskapet Hyundai sin braksuksess IONIQ har de antageligvis gjort et steg i riktig retning. Ifølge Kia er EV6 en modell som er mer sportslig satt opp enn den norske suksessen.

El Prix sommer 2022

El Prix vinter 2022

Testet av

Kia EV6, foto: Tomm W. Christiansen Foto: Tomm W. Christiansen / © NAF

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

Kia EV6 leveres med to alternative batteripakker, Standard Range og Long Range. Batterikapasiteten på disse er henholdsvis 58 og 77,4 kWh. Rekkevidden til EV6 strekker seg fra avhengig 371 til 528 avhengig av hvilken variant du velger. Bilen er tilgjengelig med bakhjulstrekk og firehjulstrekk.

EV6 markerer starten på «nye Kia», og er den første elbilen som er bygd på bilprodusentens dedikerte elbilplattform - modellen er også en av de første som benytter 800 volts ladespenning, som kan føre til raskere ladefart.

85

/100 av Motor
Les testen

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

To varianter ble testet denne sesongen

KIA EV6 RWD på veien

Kia EV6 lader med CCS-kontakt, og skal bruke 18 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent, ifølge produsenten. Produsenten opplyser om at EV6 lader med inntil 239 kW.

el prix Sommer 2022

Kia EV6

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
18 min
Maks effekt
Kommer senere
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
25 min (+7min)
Maks effekt
200 kW
Ladeeffekt (kW) sommer (6-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri.

Testresultater

Under sommertesten 2022 brukte vi 25 minutter og 20 sekunder på å lade til 80 prosent. Høyeste effekt vi målte var 200 kW, et godt stykke unna oppgitt maksimaleffekt. Som i vintertesten holder EV6 effekten lenge, og på de drøye 25 minuttene vi ladet mottok bilen totalt 61 kWt. Det er verdt å merke seg at sommerens ladetest ble utført ved rundt 15 grader.

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Pris for testbil

461 900 kr

Rekkevidde (WLTP)

528 km

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 520 liter
  • Bagasjerom foran: 52 liter (RWD) / 20 liter (AWD)

Bagasjeromsstørrelsen i Kia EV6 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

103 cm

Gulv lengde

97 cm

Høyde opp til setekant

43 cm

Åpning bredde

99 cm

Åpning høyde

67 cm

Frunk bredde

53 cm

Frunk høyde

8 cm

Frunk lengde

33 cm

Om testbilen

Chassis

Kombikupé

Bagasjerom bak

520 liter

Nyttelast

425 kg

Taklast

80 kg

Egenvekt uten fører

1920 kg

Tillatt totalvekt

2420 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1600 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Bilens sikkerhet

Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2022)

5/5

Voksne

90% beskyttelse i kollisjon

Barn

86% beskyttelse i kollisjon

Fotgjenger

64% beskyttelse i kollisjon

Sikkerhetssystemer

Ga 87% økt beskyttelse

Testen er levert av Euro NCAP

Lignende modeller