Slik unngår du rustne bremseskiver på elbilen

Rustne bremseskiver er et problem på alle nye biler. Elbiler er mest utsatt fordi bremsene knapt nok brukes. Da får saltet satt seg og rusten kommer.


Nærbilde av en bilbremse.
Bilbremser.

Kort fortalt:

  • En elbil regenererer eller bremser selv når du slipper gassen
  • Men mindre bruk av bremser bidrar til rust på bremseskivene
  • Sørg for å bruke bremsene innimellom
  • Ta bremseservice når bilen har service

Derfor får du rust på bremseskivene


Når du trykker på bremsepedalen, aktiviseres det en kaliper som presser bremseklossene mot bremseskiven. Dermed senkes bilens hastighet. Det kan danne seg litt overflaterust på skivene mellom hver gang man bruker bilen, men dette vil som oftest slites bort ganske raskt.

Bremsekraften er fordelt mellom forhjul og bakhjul på en slik måte at man som oftest har mer bremsekraft på forbremsene enn bakbremsene. Dette vil si at når man bremser, vil bremsene først ta med forbremsene og deretter med bakbremsene.

I hverdagen kjører vi rolig og bremser som regel kontrollert og forsiktig. Da brukes i hovedsak forbremsene og man risiker at det lille rustbelegget som er kommet på bremseskivene bak ikke blir slitt bort. Over tid vil dette kunne utvikle seg og man må til slutt skifte bremseskivene og bremseklossene

Mann undersøker bremseskiver
Hvordan står det egentlig til med bremsene? Foto: Kjersti Stuestøl / © NAF

Elbilene bremser uten bremsene

For elbilistene er rust på bremseskivene en enda større utfordring, siden bremsene brukes mindre på elbiler enn bensin- og dieselbiler. Alle elbiler har en form for regenerering, hvor bilen bruker motoren for å senke farten.

Når regenerering brukes, er normalt ikke de fysiske bremsene aktive og man opplever at bilen bremser uten at man trenger å røre bremsepedalen.

Med andre ord så betyr det at bilen på en måte bremser selv, samtidig som det gir strøm til batteriet. Konsekvensen er at bremsene brukes langt mindre og gir økt fare for rust.

Bremsene må brukes

Skal du unngå dyre verkstedregninger, er det derfor lurt å passe på at du bruker bremsene. Det må gjøres i kontrollerte former jevnlig, og du må huske på at du må bremse hardt. Da får du vekk rusten før den tar ordentlig tak i metallet på bremseskivene. 

Bruk gjerne parkeringsplassen hjemme eller finn deg et annet sted der du kan bråbremse uten at det er til fare for deg selv eller andre.

I tillegg er det lurt å spyle bremseskivene litt ekstra når du vasker bilen. Det er lurt å vaske bilen og spyle godt av bremseskivene ofte om vinteren. Gjerne annenhver uke.

Be om en bremseservice

For at man skal ha en optimal bremseeffekt, er vi avhengig at enkelte av bremsedelene kan bevege seg fritt. Når man trår på bremsen skal bremseklosser trykkes mot bremseskiven, og når vi slipper dem opp igjen så skal de "dras" tilbake og være klare til neste brems.

Støv, skitt, rust og salt legger seg på bremsedelene og vil bidra til at en bremsekloss eller at kaliperen sitter fast, slik at klossene ikke kan trykkes mot bremseskiven. Dette er grunnen til at skiver og klosser må skiftes ut på grunn av rust eller skjevslitte bremseklosser.

For å forebygge problemer med bremsene, anbefaler vi derfor at du koster på bilen en bremseservice når den er inne til sin vanlige service. Da demonteres, rengjøres og smøres det opp slik at bremsedelene beveger seg fritt igjen.

Flere av elbilmerkene har bremseservice inkludert i deres vedlikeholdsprogram. Hvis de ikke har det, bør du be om at bilen får en bremseservice i tillegg.

Er du usikker på bremseklossene og -kaliperne på din bil trenger en service, kan du bruke ditt nærmeste NAF-senter med verksted for å sjekke det. 

Få medlemsrabatt på service

Bremsene er en slitasjedel og vil naturlig slites ned ved bruk. Mangelfull service kan føre tiløkt slitasje.

Alle våre medlemmer får 10% rabatt på service.

Publisert: 22. desember 2022

Sist oppdatert: 26. juni 2024

Tom Andre Nilsen,

Les også


Fant du det du lette etter?