Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri

Vær oppmerksom på falske e-poster og tekstmeldinger fra svindlere som utgir seg for å være NAF. Se Politiets tips og råd for hvordan du beskytter deg.

Hvor stort er elbilbatteriet – egentlig?

Flere bilprodusenter vil ikke avsløre hvor stor kapasitet batteriet i elbilene deres egentlig har. Her er forskjellen på netto og brutto batterikapasitet og hva det betyr for rekkevidden i din elbil.


Mercedes EQE kjører på veien
© NAF

Mens størrelsen på en dieseltank måles i antall liter, oppgis kapasiteten i et elbilbatteri i antall kilowatt-timer (kWh). Jo høyere kWh, jo mer strøm har batteriet plass til.

Blant elbilene som var med i NAF og Motors rekkeviddetest vinteren 2023 er det betydelige forskjeller i batterikapasitet. For eksempel har MG4 et batteri på 64 kWh, mens Volkswagen ID.5 har et batteri på 82 kWh. Størst batteri blant bilene i testen har Voyah Free, med 106 kWh.

I tillegg til bilens forbruk er det størrelsen på batteriet som bestemmer hvor lang rekkevidde en elbil har. Du bør imidlertid være klar over at du ikke får tilgang til all strømmen på batteriet når du kjører.

NAF Test

Vet du helsetilstanden på din bils batteri?

Vi kan hjelpe deg få svar på batteriets helse ved bruk av AVILOO batterikontroll.

  • Forleng batteriets levetid: Tidlig oppdagelse og retting av små problemer kan spare deg for kostbare utgifter senere
  • Øk bilens verdi: En god batteritilstand kan gjøre bilen mer attraktiv og øke salgsprisen

Batterikontroll kan også bestilles i kombinasjon med NAF Test Eierskifte eller NAF Garantiutløpstest!

Les mer om våre tester her

Buffer beskytter batteriet

Selv om batteriet i Volkswagen ID.5 er 82 kWh, er det kun 77 kWh som er tilgjengelig for deg som sjåfør. Det er fordi bilprodusenten legger inn buffere for å beskytte batteriet. Disse sørger for at batteriet ikke lades for fullt eller kjøres for tomt.

Det er dette som er forskjellen på brutto og netto batterikapasitet – bruttokapasitet er batteriets fulle kapasitet, mens nettokapasitet er det du som forbruker faktisk har tilgjengelig.

Voyah Free har 106 kWh brutto batterikapasitet, mens den netto batterikapasiteten er 100 kWh. De siste seks kWh vil du aldri få tilgang til, og de vil ikke bidra til bilens rekkevidde.

Voyah Free står på siden av veien på fjellet med nødblink på
Voyah free kjørte 390,7 kilometer i vintertesten 2023 før batteriet var tomt. foto: Kasper Furulund Frøjd / NAF. © NAF

Etterlyser åpenhet

Hvor stor buffer bilprodusenten legger inn mellom netto og brutto batterikapasitet, varierer. En stor buffer vil beskytte batteriet over tid, men også gi bilen kortere rekkevidde.

Flere bilprodusenter ønsker ikke å oppgi tall for både netto og brutto batterikapasitet.

NAF krever åpenhet fra bilprodusentene. En gjennomgang gjort av NAF viste at kun fire av de 15 mest solgte elbilene i 2022 oppga både brutto og netto batterikapasitet på sine hjemmesider. Det var Audi Q4 e-tron, Audi e-tron, Ford Mustang Mach-e og Toyota bZ4x.

– Vi oppfordrer alle bilprodusenter til å være åpne om både netto og brutto batteristørrelse, slik at forbrukerne vet hva de kan forvente av sin elbil, sier NAFs Anette Berve.

Her er en liste over netto og brutto batterikapasitet i elbilene som var med i rekkeviddetesten vinteren 2023: