Spørsmål fra et medlem:
Jeg har hørt at man må bytte dekk oftere på elbiler fordi dekkene slites fortere, stemmer det?
Eksperten svarer:
Etter det jeg erfarer har vi en del henvendelser fra medlemmer som må skifte dekk oftere.
Dette kan det være flere årsaker til.
Elbilens vekt er gjennomsnittlig høyere enn på bensinbiler. Dette utgjør fort 200-300 kg, litt avhengig av batteripakke og bilstørrelse.
I tillegg har elbilen med full effekt på gassen fra stillestående. Da kan det være fristende å akselerere kraftig, fordi man blant annet rekker luker bedre og kommer opp i hastighet raskere.
Denne økte vekten drar man også med seg når man stopper, akselerere eller kjører i sving. Det er ikke slik at sjåfører bremser så mye hardere, akselerere så mye mer eller oppsøker mer svingete veier enn tidligere, men om man sammenlikner hastighetsjustering på el- og bensinbil utgjør den økte vekten nok til at det vil bidra til å slite dekk mer.
I tillegg kan feil feil i hjulopphenget, eller at foringer og fjærer har satt seg litt og kan kaste hjulstillingsvinklene litt ut av posisjon, føre til skjevslitte dekk. Dette, kombinert med økt vekt i bilen og økt dreiemoment fra start vil kunne slite dekk fort.
NAF-fordeler for elbil
Visste du at NAF har mange fordeler for deg med elbil?
Som NAF-medlem kan du spare penger på å være medlem:
- Rabatt på hurtiglading og hjemmelader.
- Personlig rådgivning om lading av elbil og ladbar hybrid.
- Gode betingelser på billån og forsikring.
- Universal ladebrikke er inkludert.
- Vi kjemper for lave avgifter på elbiler.
I tillegg får du tilgang til veihjelp, nøkkelforsikring, rabatt på EU-kontroll og tester, juridisk rådgivning og mye mer.