Problemer med aircondition i bilen?

Så raskt temperaturen stiger, merker mange at airconditionanlegget i bilen ikke fungerer optimalt. Dette kan det være flere grunner til!


Ac-serviceknapp
© NAF

Kort fortalt:

  • Fungerer ikke AC-anlegget er sannsynligheten for at du har for lite kjølemiddel/gass på anlegget stor
  • Utfører du en AC-service, vil det forlenge levetiden på anlegget
  • Drypper det fra bilen er det ikke nødvendigvis en lekkasje fra anlegget

Feil med AC-anlegget

Det kan være for lite kjølemiddel i anlegget ditt. Jo eldre bil du har, jo mer kjølemiddel vil automatisk sive ut. Inntil 10 prosent av kjølemiddelmengden kan sive ut per år (lekkasje).

Vi ser også at dersom du ikke har foretatt jevnlig service på AC-anlegget ditt, og bilen bikker ca. åtte år, så øker risikoen for at anlegget kan stoppe opp. Dette er fordi kompressoren ikke har mer kjølemiddel å pumpe rundt.

Anlegget vil stoppe selv om det ikke er helt tomt, slik at pumpen ikke skal bli ødelagt. Derfor anbefaler vi å ta en AC-service, før det er for sent. De fleste bilprodusentene anbefaler at du tar AC-service annet hvert år for å opprettholde god effekt. 

AC-anlegget blåser ikke kaldt

Opplever du at aircondition anlegget ditt ikke blåser kaldt, kan det være at det har for lite kjølemiddel/gass i systemet. Bestiller du en AC-service hos oss, sjekker vi først dette.

Skulle vi avdekke at det ikke er noe gass igjen på anlegget, må vi lokalisere hvor det eventuelt er en lekkasje. Vi vil kontakte deg som kunde for å informere om at vi må foreta et feilsøk, og finne ut hva som utbedres. Når lekkasjen er reparert, vil vi kunne fylle på nytt kjølemiddel og fullføre AC-prosessen.

Vanndråper under bilen er ikke nødvendigvis lekkasje

Legger du merke til at det er vått under bilen din, at det har dryppet litt, er det trolig kondensvann som er kommet fra anlegget. Kondensvann dannes fordi det inne i dashbordet sitter en komponent som heter fordamper.

Når du aktiverer AC-anlegget vil denne komponenten ha en lavere temperatur (være kaldere) enn lufttemperaturen som strømmer inn. Reaksjonen da er at denne komponenten blir våt, og det utvikler kondensvann, som drypper på bakken under bilen. Dette er noe flere ringer inn og spør om, spesielt på en varm sommerdag. Dette er ikke noe farlig, og er helt normalt.

Forskjellene på kjølemiddel(gass)

Det finnes to typer kjølemiddel på markedet i dag. Det som avgjør hvilken gass som er riktig for din bil, er alderen og type bil du har. Når du leverer bilen din til et verksted vil verkstedet se hvilken type kjølemiddel din bil skal ha, enten ved å se på klistrelappen i motorrommet eller på teknisk underlag.

Grunnen til at det er to forskjellige typer, er fordi det kom et krav fra myndighetene om at bilproduksjonen måtte over på en mer miljøvennlig gass.

Ofte stilte spørsmål:

Publisert: 1. mai 2024

Teknisk avdeling, NAF Senter,

Les også


Fant du det du lette etter?