Kort fortalt:
- Du står fritt til å velge bilverksted når bilen skal på service eller reparasjon
- Garantien på bilen holdes intakt, forutsatt at serviceprogrammet følges
- Det kan være penger å spare på å sjekke andre verksteder
Service kan gjøres hos andre enn merkeverksted
I Norge har vi fritt verkstedvalg. Det betyr at du selv kan velge et hvilket som helst autorisert bilverksted for service og reparasjon, uten at det går utover nybilgarantien.
Du trenger altså ikke å ta servicen hos merkeverkstedet. Det kan i mange tilfeller lønne seg økonomisk og sjekke andre verksteder enn din faste forhandler.
Fritt verkstedvalg er noe som følger reglene i EU/EØS. Det at du som bileier velger å gå til et annet verksted enn merkeforhandler skal ikke automatisk medføre at du mister bilens garantirettigheter.
Bilimportør/selger kan altså ikke avslå krav under garantien alene med den begrunnelse at bileier har utført service eller reparasjon hos et frittstående verksted, så lenge man kan dokumentere at service er utført i henhold til fabrikantens spesifikasjoner.
Bruker du et annet verksted enn merkeverksted, er det derfor viktig at du ber om å få dokumentasjon på utført service.
Det at man har fått utført reparasjon hvor det er benyttet uoriginale reservedeler skal heller ikke medføre at garantien bortfaller, dersom delene har minst samme kvalitet som delene som benyttes av bilprodusentens varemerke.
Hva skjer med bilgarantien?
Du vil ikke miste nybilgarantien om du velger å gå til andre enn merkeverksted, når du skal ha bilen til service eller reparasjon. Dette er forutsatt at verkstedet du velger er godkjent og dokumenterer bilprodusentens vedlikeholdsprogram/serviceprogram.
Bilmerkene har et fast vedlikeholdsprogram som må følges for at garantien skal være gjeldende. Disse programmene har de fleste bilverkstedene tilgang til, deriblant NAF-sentrene.
Hva med elbiler og oppdateringer av programvare?
Har du en bil som krever oppdatering av programvaren (software), har du som bileier fortsatt mulighet til å få oppdatering hos forhandleren kostnadsfritt, selv om du velger å ta service hos noen andre.
Bilforhandlere gir ofte deg som kunde beskjed når din bil har behov for en oppdatering. Er du usikker på om din bil trenger noen oppdateringer, kan du ta kontakt med forhandleren.
Gjelder det en oppgradering som du i utgangspunktet ikke har kjøpt, eller som fulgte med bilen fra den var ny, altså ikke en generell programvareoppdatering, må du kontakte forhandler.
NAF kan levere likt som merkeverkstedene
Velger du å ta service og reparasjon hos NAF, skal du være trygg på at vi dokumenterer jobben som blir gjort og at vi følger serviceprogrammet tilhørende din bil.
Vi benytter deler av original kvalitet og har troverdige leverandører av bildeler når vi reparerer bilene som kommer inn til oss.
NAF har godkjente bilverksteder i hele landet
Alle NAFs verksteder er autoriserte verksteder, godkjent av Statens Vegvesen. Det at verkstedene er godkjent av Statens Vegvesen vil si at vi imøtekommer de krav som er satt til teknisk utstyr, lokaler, kompetanse og kvalitetsstyringssystem.
Få 10% på service og reparasjon
Våre NAF-sentre er åpne for alle, og som NAF-medlem får du en ekstra fordel, når du fikser bilen din hos oss.