Kort fortalt:
- Det er smart å følge serviceprogrammet, spesielt om garantien fortsatt gjelder.
- En service forlenger levetiden på bilen.
- Du kan selv velge hvor du vil ta service.
Når vet jeg om bilen min trenger service?
Hvor ofte bilen din skal ha service avhenger av bilprodusentens serviceprogram. Som regel er dette regulert av intervaller basert på antall kjørte kilometer eller år – avhengig av hva som inntreffer først.
En del moderne biler har ikke faste serviceintervaller, men skal på service når bilens elektronikk har registrert at kjørelengde, kjøremåte eller lignende gjør det nødvendig. Servicelampen som tennes i dashbordet indikerer at du bør bestille tid hos et verksted.
Mange lurer på hvor de finner informasjon om serviceprogrammet sitt. Dette finner du i serviceheftet i bilen din eller i det digitale serviceheftet.
Er du usikker på når bilen din skal inn på service, kan du ta kontakt med oss så hjelper vi deg. Kontakt oss på 08505 eller send oss en forespørsel.
Er det lurt å følge serviceintervallene?
Først og fremst er det viktig å følge serviceprogrammet. Når du følger bilens vedlikeholdsprogram, får du en mer trafikksikker bil. En service øker sannsynligheten for at du får størst mulig glede av bilen over flere år. Har ikke bilen vært til regelmessig service, vil det kunne ha betydning for levetiden på både deler og bilen generelt.
Skal du selge bilen, er det en stor fordel å kunne vise til at du har gitt den det vedlikeholdet og ettersynet den har trengt. Vår anbefaling er å ta bilen til jevnlig service for å opprettholde bilens verdi.
Få 10% på service og reparasjon
Våre NAF-sentre er åpne for alle, og som NAF-medlem får du en ekstra fordel, når du fikser bilen din hos oss.
Får du en påminnelse om at det er på tide med service, vil det ikke si at du må ta service, men det er sterkt anbefalt. Har du en nyere bil, som er innenfor garantitiden, bør du følge serviceintervallene som er satt. Dette for at bilgarantien skal være gyldig. Manglende service kan ha betydning for eventuelle rettigheter etter garanti og reklamasjonsrett. Mange forhandlere og importører krever at du har fulgt serviceintervallene for å kunne gi garantier hvis noe går i stykker.
Hva sjekkes på en service?
Ved en service kontrollerer vi blant annet at bremser og bremsevæskenivå/egenskaper er tilfredsstillende og møter sikkerhetskrav.
Under en service sjekkes det om det er feil, mangler eller slitasje du som bileier bør utbedre. Det er vanlig at servicene har ulikt antall kontrollpunkter, avhengig av serviceintervallet.
Skifte av olje og filter, kontroll av bremser, skift av pollenfilter samt sjekk og skifte av bremsevæske er blant noe som oftest inngår på en service.
Kan jeg ta service hos hvilket som helst verksted?
Ja, du som bileier står fritt til å velge hvilket verksted du ønsker å ta din neste service. Garantien din er fortsatt gjeldene når man velger å ta service hos andre verksteder enn merkeforhandler, så lenge verkstedet er godkjent og følger bilprodusentens serviceprogram. Det kan være lurt å sjekke flere bilverksteder når bilen din trenger service, da det kan være penger å spare.
Kompetente bilmekanikere hos NAF
Hos oss møter du dyktige og engasjerte bilmekanikere med lang erfaring på flere ulike bilmerker. Vi i NAF-senterkjeden jobber aktivt med kompetanseheving og det å sikre at alle våre verksteder har riktig utstyr av god kvalitet på plass.
En EU-kontroll er i første rekke en sikkerhetskontroll, med fokus på trafikksikkerhet og miljø. Denne kontrollen må ikke forveksles med en service.