Kort fortalt:
- Høy alder og kilometerstand øker risikoen for feil på bilen
- Manglende servicehistorikk har betydning for garanti og reklamasjonsrett
- Det er lurt å sjekke om bilen har hatt mange eiere
Bilens alder
Hevder selgeren at bilen er en 2010-modell? Årsmodell er ikke nødvendigvis det samme som datoen bilen er registrert første gang i Norge, og som står oppført i vognkortet. Det er ganske vanlig at modellåret er tidligere enn det året bilen ble registrert i Norge.
Enkelte biler er bruktimportert og har en 1. gangs registreringsdato i utlandet. Denne datoen vil fremkomme av vognkortet, samt 1. gangs registrering i Norge. Er du usikker på hvilken årsmodell bilen er, så kontakt merkeforhandler eller importør.
NAF Test
Test bilen før du kjøper den!
Du kan ta en NAF-test av bilen på et av våre sentre der vi gir deg en grundig vurdering av bilens tekniske tilstand og dokumentasjon av funnene. Da står du tryggere i handelen!
- Reduser risikoen i etterkant av kjøpet ved å ta en NAF Test før du gjennomfører handelen.
- Fast timeavtale.
- Medlemsrabatt på arbeidet.
- Dyktige fagfolk med lang erfaring
Slik går du frem for bestilling av NAF Test Eierskifte:
- Ta kontakt med selger og avklar om du kan ta med bilen på NAF Test.
- Du bestiller testen.
- Du låner bilen av selger, eller gjennomfører testen sammen med selger.
- Den som betaler for testen får eierskap til NAF Test rapport.
- Du blir enig med selger om riktig pris på bilen og hva som ev. skal utbedres.
Hvor langt har bilen gått?
Kilometerstanden leses enkelt av på kilometertelleren i bilen. Bilens årsmodell og kilometerstand bør stemme rimelig godt overens. Normalt går en privatbil mellom 13.000 til 17.000 kilometer i året.
Er du usikker på om kilometerstanden stemmer? Da er det lurt å sjekke serviceheftet for å se når bilen har vært til service, og hvilken kilometerstand som ble registrert da.
Sjekk serviceheftet
Det er viktig å sjekke om bilen har vært til regelmessig service.
Dette har betydning for levetiden på bilen generelt, og for levetiden på bestemte deler.
Manglende service kan ha betydning for rettigheter etter garanti og reklamasjonsrett. Mange forhandlere og importører krever at man har fulgt serviceintervallene for å gi garanti dersom noe går i stykker.
Finnes ikke servicehistorikken, bør du be selgeren dokumentere når og hvor han har tatt service. Kan han ikke det, bør du vurdere om du ønsker å kjøpe bilen.
Når er neste service?
Det er lurt å sjekke når neste service på bilen skal være. Da er du forberedt på kostnader som vil påløpe til service og til eventuelle utbedringer av feil. Her kan du lese mer om når bilen må på service.
Sjekk antall eiere
Vognkortet forteller hvem som er nåværende eier, men sier ikke noe om hvor mange eiere bilen har hatt siden den ble registrert.
Har bilen hatt mange eiere, så øker risikoen for at noen av eierne ikke har tatt godt vare på bilen.
Bilens eierhistorikk og annen viktig informasjon om kjøretøyet, kan du få opplyst ved å ringe Statens vegvesen på 02030. Kjøretøyopplysninger kan du også finne her.
Sjekk registreringsstatusen til kjøretøyet
På Vegvesen sine nettsider kan du sjekke registreringsstatusen til kjøretøyet. Selv om skiltene står på bilen, så kan den være avregistrert.
Dersom bilen er avregistrert, må du registrere den før du kan ta det i bruk. Dersom du ønsker å prøvekjøre et avregistrert kjøretøy, kan du kjøpe prøveskilt hos Statens vegvesen. Dersom eieren har avregistrert bilen uten å levere inn skiltene til Statens vegvesen, må du passe på å få med skiltene ved kjøp av bilen.
Kjøpe bruktbil? Bruk NAF Test!
Før du kjøper bruktbil anbefaler vi at du får en tilstandsrapport av bilen. NAF Test Eierskifte gir deg en grundig vurdering av bilens tekniske tilstand og dokumentasjon av funnene.
Rabatt for medlemmer!