Kort fortalt:
- Normal slitasje av leasingbilen er inkludert i leieprisen.
- Unormal slitasje beregnes ut i fra kjørelengde og alder på bilen.
- Skader du leasingbilen, er det lurt å fikse det fortløpende.
Unormal slitasje
Bil er en bruksgjenstand, og noe slitasje må en regne med i løpet av tre til fire år. Når verdien på en bil vurderes, enten om det er leasing eller innbyttepris på en bil man eier, så settes det en pris på det som kalles unormal slitasje. Forskjellen er at når du leverer inn en bil du selv eier så trekkes det fra på den prisen du får for bilen, mens på en leasingbil må du betale for skadene. Normal slitasje av leasingbilen er inkludert i leieprisen.
Når unormal slitasje beregnes tas det selvsagt hensyn både til kjørelengden og alderen på bilen. Det som vurderes er først og fremst utvendig og innvendig slitasje.
Vanlig årsaker som kan gi ekstraregning ved tilbakelevering av leasingbil:
- Avvik i servicehistorikk da dette kan gi bortfall av videre garanti på bilen. Følg derfor alle servicer i henhold til fabrikantens/importørs retningslinjer.
- Holde deg innenfor avtalt kjørelengde, ellers beregnes det et kronebeløp per ekstra kilometer.
- Dekkmønster under lovlig dybde er unormal slitasje.
- Bulk over en viss størrelse, eller flere mindre bulker, blir ofte vurdert som unormal slitasje.
- Felger med større riper eller skader inn til grunnmaterialet, samt sprekker og kraftig oksydasjon, blir ofte vurdert som unormal slitasje.
- I interiøret vil skader, rifter, flekker og deksler med sprekker ofte bli vurdert som unormal slitasje.
- Flere riper på en flate eller ripe som ikke kan rubbes og poleres bort, blir ofte vurdert som unormal slitasje.
- Steinsprut med rosetter eller sprekker i frontrute er unormal slitasje.
Ta ekstra godt vare på leasingbilen
Det koster å ha bil, uansett om du leaser eller eier. Derfor er det viktig å ta godt vare på bilen. Når det gjelder leasing, er det viktig å huske på at du faktisk leier bilen av en annen. Så et godt råd er å ta vare på bilen bedre enn du ville gjort med din egen.
Godt vedlikehold i form av vask og oppfølging av serviceprogram, svarer seg veldig når bilen skal leveres tilbake. Og husk også at bilen skal være ren innvendig og utvendig når du leverer den tilbake. Det er lurt å rense setene ordentlig, og kanskje koste på en skikkelig polering.
Står jeg fritt til å velge når skader skal fikses?
Mange skader er det lurt å fikse fortløpende på en bil; småriper, parkeringsbulker, typiske skader på støtfangere etter å ha sneiet borti en stolpe eller lignende.
Du kan selv velge hvem som skal utføre reparasjonsarbeidet, men husk at du bør velge noen som både er godkjente og anerkjente. Det er også en god idé å sjekke med eieren av bilen, nemlig leasingselskapet, om de har noen foretrukne leverandører eller om eieren skal informeres om skadene før utbedring.
Er det lurt å sette av penger til påkost?
Selv om du er flink til å vedlikeholde bilen, er det alltid lurt å ha en buffer for uforutsette utgifter. Det gjelder egentlig det meste i livet, også når du skal levere tilbake en leaset bil.
Sett av noen kroner hver måned, og blir det ikke funne unormal slitasje ved tilbakelevering, kan du ta deg en sydentur med familien i stedet!
Hørt om NAF Lease?
Med medlemsfordelen NAF Lease slipper du å bekymre deg for dyre overraskelser i bilholdet eller kommende renteendringer, da du får faste månedsleie i hele avtaleperioden samt at service og vedlikehold er inkludert!