Volvo XC40
Volvo XC40 var det svenske bilmerkets første modell ut på det elektriske markedet. XC40 er en SUV med firehjulstrekk og mulighet for tilhengerfeste.
El Prix sommer 2021
El Prix vinter 2021
Testet av
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
XC40 er bygd på samme drivlinje som Polestar 2 og det er dermed bare utseendet som skiller dem. Der Polestar har en litt mer sportslig framtoning så ligger Volvo nærmere det moderne Volvo-utseendet. Bilen har en batterikapasitet på 75 kWt og en rekkevidde på 418 km etter WLTP-standarden.
Med en maksimal motoreffekt på 300 kW og et dreiemoment på opp til 660 nm er det mer enn nok kraft i denne bilen for de som ønsker en SUV med litt ekstra under panseret.
Fordeler
Gode seter og bra oversikt foran
En av de raskeste på markedet. Meget god akselerasjon
Ulemper
Litt lav og mørkt for barn bak
Knekken på vinduet gir dårligere bakoversikt
Litt gammeldags uttrykk på interiøret
NB: Dette er basert på våre rådgivere sine faglige og personlige preferanser.
80
/100 av MotorTest av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
XC40 Recharge lader med CCS-kontakt, og skal bruke 40 minutter på å lade fra til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten XC40 Recharge lader med er oppgitt å være 150 kW.
Volvo XC40
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Under vintertesten brukte vi 40 minutter og 7 sekunder på å lade fra til 80 prosent. Høyeste effekt vi målte var 150 kW.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
520 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
417 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
24 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
XC40 Recharge lader med CCS-kontakt, og skal bruke 40 minutter på å lade fra til 80 prosent, i følge produsenten. Høyeste effekten XC40 Recharge lader med er oppgitt å være 150 kW.
Volvo XC40
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
I sommerens test brukte vi 38 minutter og 48 sekunder på å lade fra 6 til 80 prosent. Da hadde vi mottatt 62,5 kWt. I sommerens test oppnådde vi raskt 150 kW. Ladekurven Recharge holder seg over 100 kW frem til ved 55 prosent, da faller effekten. Vi avsluttet med 53 kW ved 80 prosent.
Om testbilen
Chassis
SUV
Pris for testbil
520 000 kr
Rekkevidde (WLTP)
417 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
24 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 419 liter
- Bagasjerom foran: 31 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Volvo XC40 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
100 cm
Gulv lengde
91 cm
Høyde opp til setekant
47 cm
Åpning bredde
92 cm
Åpning høyde
72 cm
Frunk bredde
78 cm
Frunk høyde
20 cm
Frunk lengde
32 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
419 liter
Taklast
75 kg
Egenvekt uten fører
2150 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
1500 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Bilens sikkerhet
Sikkerhetsrangering i kollisjonstest (2018)
5/5
Voksne
97% beskyttelse i kollisjon
Barn
87% beskyttelse i kollisjon
Fotgjenger
71% beskyttelse i kollisjon
Sikkerhetssystemer
Ga 76% økt beskyttelse
Testen er levert av Euro NCAP
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?