Mellomklasse, Budsjett

Volvo EX30

Volvo EX30 er en helelektrisk SUV i kompakt-klassen og blir Volvo sin innstegsmodell på det elektriske markedet. Startprisen på 321.900 kroner har skapt stor interesse for den nye modellen fra den velkjente svenske bilprodusenten.

El Prix sommer 2024

Foto: Siv Seglem

Startpris

Ikke oppgitt

Rekkevidde

Ikke oppgitt

Forbruk / 100 km

Ikke oppgitt

Drivhjul

Ikke oppgitt

Egenvekt uten fører

Ikke oppgitt

Bagasjerom

Ikke oppgitt

Nyttelast

Ikke oppgitt

Tilhengervekt

Utilgjengelig

EX30 kan leveres både som Single-motor versjon og Twin-Motor versjon. Single motor har en batterikapasitet på 49 kWt netto og en rekkevidde på opp til 344 kilometer etter WLTP-standarden. Twin Motor og Single Motor Extended Range har en batterikapasitet på 64 kWt og henholdsvis en rekkevidde på 460 kilometer og 480 kilometer.

Volvo gjør nok et forsøk på å nå ut til en yngre kundegruppe med denne modellen og med 428 hestekrefter og 543 nm i dreiemoment er det en modell som har større fokus på ytelse enn vi kanskje har sett tidligere fra Volvo. EX30 gjør unna 0-100 km/t på 3,6 sekunder og er dermed Volvo sin raskeste serieproduserte modell noensinne. Interiøret har et minimalistisk og skandinavisk preg - med fokus på å senke karbonavtrykk.

Volvo EX30 er allerede tilgjengelig for kjøp og forventes på norske veier i løpet av 2024.

Test av rekkevidde

Dette tester vi under rekkeviddetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.

Test av lading

Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.

el prix Sommer 2024

Volvo EX30

Oppgitt for testbil
Ladetid (10–80%)
26 min
Maks effekt
153 kW
Målt av NAF
Ladetid (10–80%)
31 min (+5min)
Maks effekt
149,6 kW (-2.2%)
Ladeeffekt (kW) sommer (10-80%)

Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.

Testresultater

Volvo EX30 ladet fra 10 til 80 prosent på 31 minutter og 10 sekunder under sommertesten 2024.

Om testbilen

Chassis

SUV

Netto batteripakke

64 kWh

Pris for testbil

487 325 kr

Rekkevidde (WLTP)

472 km

Forbruk / 100 km (WLTP)

17.1 kWh

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Dette tester vi under ladetesten

To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.

Test av bagasjerom

  • Bagasjerom bak: 318 liter
  • Bagasjerom foran: 7 liter

Bagasjeromsstørrelsen i Volvo EX30 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.

For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.

Fysiske mål på bilder

Mål i bagasjerommet.

Fysiske mål

Gulv bredde

99 cm

Gulv lengde

70 cm

Høyde opp til setekant

42 cm

Åpning bredde

84 cm

Åpning høyde

62 cm

Frunk bredde

39 cm

Frunk høyde

26 cm

Frunk lengde

9 cm

Om testbilen

Chassis

SUV

Bagasjerom bak

318 liter

Nyttelast

410 kg

Egenvekt uten fører

1755 kg

Tillatt totalvekt

2240 kg

Hengerfeste

Nei

Tilhengervekt

1400 kg

Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.

Lignende modeller