Volvo EX30
Volvo EX30 er en helelektrisk SUV i kompakt-klassen og blir Volvo sin innstegsmodell på det elektriske markedet. Startprisen på 321.900 kroner har skapt stor interesse for den nye modellen fra den velkjente svenske bilprodusenten.
El Prix sommer 2024
Startpris
Ikke oppgitt
Rekkevidde
Ikke oppgitt
Forbruk / 100 km
Ikke oppgitt
Drivhjul
Ikke oppgitt
Egenvekt uten fører
Ikke oppgitt
Bagasjerom
Ikke oppgitt
Nyttelast
Ikke oppgitt
Tilhengervekt
Utilgjengelig
EX30 kan leveres både som Single-motor versjon og Twin-Motor versjon. Single motor har en batterikapasitet på 49 kWt netto og en rekkevidde på opp til 344 kilometer etter WLTP-standarden. Twin Motor og Single Motor Extended Range har en batterikapasitet på 64 kWt og henholdsvis en rekkevidde på 460 kilometer og 480 kilometer.
Volvo gjør nok et forsøk på å nå ut til en yngre kundegruppe med denne modellen og med 428 hestekrefter og 543 nm i dreiemoment er det en modell som har større fokus på ytelse enn vi kanskje har sett tidligere fra Volvo. EX30 gjør unna 0-100 km/t på 3,6 sekunder og er dermed Volvo sin raskeste serieproduserte modell noensinne. Interiøret har et minimalistisk og skandinavisk preg - med fokus på å senke karbonavtrykk.
Volvo EX30 er allerede tilgjengelig for kjøp og forventes på norske veier i løpet av 2024.
Test av rekkevidde
Dette tester vi under rekkeviddetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene starter med fulladet batteri og kjører en fastlagt rute frem til de går tom for strøm. På den måten kan vi si noe om hvor lang rekkevidde bilene har i praksis, samt hvor langt de går etter at bilen oppgir at den er tom.
Test av lading
Ladetid (10–80%): I målingene vi har gjort i tabellen nedenfor, har vi rundet alt over 30 sekunder opp og alt under 30 sekunder ned til nærmeste minutt.
Volvo EX30
Grafen viser bilens ladekurve fra 10–80% oppladet batteri, og gjennomsnittlig ladeeffekt.
Testresultater
Volvo EX30 ladet fra 10 til 80 prosent på 31 minutter og 10 sekunder under sommertesten 2024.
Om testbilen
Chassis
SUV
Netto batteripakke
64 kWh
Pris for testbil
487 325 kr
Rekkevidde (WLTP)
472 km
Forbruk / 100 km (WLTP)
17.1 kWh
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Dette tester vi under ladetesten
To ganger i året (sommer og vinter) tester NAF og Motor ladetid og ladeeffekt på et utvalg elbiler på det norske markedet. Bilene kjøres varme i minst to timer og batteriet forvarmes dersom mulig. Deretter analyseres ladetid og ladeeffekt fra 10 – 80% batteri.
Test av bagasjerom
- Bagasjerom bak: 318 liter
- Bagasjerom foran: 7 liter
Bagasjeromsstørrelsen i Volvo EX30 oppgis i antall liter, men dette forteller lite om hvorvidt du får plass til det du ønsker.
For at du skal få et inntrykk av størrelsen på bagasjerommet, har vi målt bredde, lengde og høyde fra gulvet opp til setet, i tillegg til bredde og høyde på bakluke-åpningen.
Fysiske mål på bilder
Fysiske mål
Gulv bredde
99 cm
Gulv lengde
70 cm
Høyde opp til setekant
42 cm
Åpning bredde
84 cm
Åpning høyde
62 cm
Frunk bredde
39 cm
Frunk høyde
26 cm
Frunk lengde
9 cm
Om testbilen
Chassis
SUV
Bagasjerom bak
318 liter
Nyttelast
410 kg
Egenvekt uten fører
1755 kg
Tillatt totalvekt
2240 kg
Hengerfeste
Nei
Tilhengervekt
1400 kg
Opplysningene er hentet og gjengitt med samtykke fra Opplysningsrådet for veitrafikken AS, ofv.no. Enkelte verdier kan avvike for spesifikke varianter av bilmodellen. Kontakt din forhandler for ytterligere informasjon.
Mer om elbil
Hvordan var innholdet på denne siden?